Door opeenvolgende crisissen ligt er steeds meer nadruk op intralogistiek binnen de industrie. Maar de uitdagingen en kansen zijn er in overvloed. Er liggen meer goederen op voorraad, er duiken nieuwe distributiekanalen op, consumenten verwachten een duurzamere toevoerketen, fabrieken draaien 24/7, lange onderbrekingen voor onderhoud bestaan niet meer, er is niet genoeg personeel meer en leverbetrouwbaarheid is cruciaal …
Kortom, intralogistiek is een belangrijke diffirentiator in de markt. Door het samenspel tussen automatisering, aandrijftechnologie en digitale services neemt de technologie deze handschoen op om processen te optimaliseren en nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Het doel? Een slim magazijn. Laat ons beginnen bij het begin. Goederen door de productie verplaatsen, dat is een kolfje naar de hand van horizontale transportbandsystemen. Je vindt ze in alle sectoren, in alle vormen en maten. Maar hoe wordt dit gemaakt? De vraag is waar en hoe je start en daarom geven je wat voorbeelden van technologische oplossingen.
Nieuwe generatie frequentieregelaars
Neem de nieuwe generatie frequentieregelaars van Lenze. Deze speelt in op de eisen die aan moderne systemen gesteld worden: kortere engineeringtijd door minimale variaties en tegelijk maximale energiebesparing. Via de EASY System Designer software ontwerp je het perfecte aandrijfsysteem dat tot wel 30% zuiniger werkt. Een geïntegreerde regeneratie-unit zorgt voor bijkomende energie besparingen. De energie gaat niet verloren in remweerstanden maar wordt teruggevoerd naar het elektriciteitsnet zonder extra hardwarekosten. Bovendien kan de regelaar synchrone motoren aansturen zonder sensoren.
Met IO-Link master functionaliteit vermindert je wat er nodig is aan bekabeling. Maar gebruikers kunnen ook data uit de servoregelaar capteren en aan een hogerliggend systeem doorgeven. Door het digitale naamkaartdata krijgen gebruikers snel toegang tot de productdata en de Lenze Information Hub. Dankzij de geïntegreerde oscilloscoopfunctie fungeert het aandrijfsysteem eigenlijk als sensor in transportbandtechnologie. De motorstroom wordt in hoge resolutie geregisteerd.
Combinatie van de IT- en OT-wereld
Met die data weten bedrijven exact wat er aan de hand is in het systeem. In een volgende stap kunnen ze dan ontdekken waarom het gebeurt om op termijn te kunnen voorspellen wat er zal gebeuren en wanneer het zal gebeuren. Lenze vertrouwt hiervoor op een combinatie van de IT- en OT-wereld, van IT-expertise en ervaring in intralogistiek. Dit maakt het mogelijk om productielijnen de optimaliseren, kosten terug te brengen en nieuwe digitale businessmodellen op te zetten.
Een tweede gevolg van de interactie tussen IT en OT is het assetbeheer en ticketsysteem voor een hogere beschikbaarheid van machines. Lenze heeft hiervoor een specifiek portaal ontwikkeld dat rechtstreeks verbonden is met de machines. Treedt er een fout op, dan kan de machine automatisch lezen om welke component het gaat, welk model en variant het is, het serienummer en waar het onderdeel precies geïnstalleerd zit binnen de topologie van de machine. De kans op verkeerde informatie of verouderde documentatie wordt op die manier uitgesloten. De informatie komt rechtstreeks uit de PLC, die altijd de meeste actuele status weergeeft.
Lenze FAST
Een derde digitale oplossing die engineering vereenvoudigt is Lenze FAST. Met de software-engineering modules van Lenze kunnen automatiseringsspecialisten kant-en-klare functies voor bijvoorbeeld magazijnkranen van de laatste generatie bundelen. Dit helpt ontwikkelaars om machines modulair samen te bouwen. Dit bespaart op tijd nodig voor engineering en brengt systemen naar een hoger niveau omdat gebruikers nu beschikken over een uitbreidbaar basiskader voor machinetoepassingen. De belangrijkste sturingscommando’s kunnen onafhankelijk van de hoger gelegen controller uitgevoerd worden en de grafische gebruikersinterface maakt indienststelling bijzonder eenvoudig.
Â