Achter gesloten deuren wordt immers niet veel verkocht, tenzij het bedrijf ook online actief is met verkopen.
Voor regionale bedrijven geldt hetzelfde. Waar veel van deze bedrijven (nog) geen online activiteiten hadden, is het aantal webwinkels sterk gestegen in 2020. Het is de nieuwe koers gebleken, ook voor de kleinere, lokale winkels en dienstenaanbieders.
Het is de manier geweest om het hoofd boven water te houden. Aangepaste verkoopkanalen, nieuwe regels rond de levering van producten en slimme manieren om diensten aan te bieden, met de richtlijnen van de Nederlandse overheid in het achterhoofd. Dat laatste hoefde Autoglas-Concurrent.nl overigens niet eens te doen; de innovatieve werkwijze van de autoglasprijsvechter sloot namelijk al naadloos aan op de nieuwe vraag van de consument. Het feit dat Autoglas Concurrent letterlijk altijd ‘in de regio’ actief is, heeft ervoor gezorgd dat zij in 2020 géén verlies heeft hoeven noteren. Het gemiddelde autoglasherstelbedrijf zag echter een omzetdaling van minstens 30%. Hoe zit dat precies?
Laten we beginnen met de vraag naar nieuwe autoruiten
In 2020 legden we minder kilometers af. De auto bleef bij huis staan bij de thuiswerkers, plezierritjes waren niet mogelijk aangezien de meeste leuke plekken de deuren moesten sluiten en met het advies om thuis te blijven, zag de gemiddelde Nederlander vooral de muren van het eigen huis in plaats van de binnenkant van de auto. Dit heeft ervoor gezorgd dat schadeherstelbedrijven en garages een afname hebben gezien in de vraag naar hun producten en diensten. Ook bij de dealers was het rustig het afgelopen jaar. Onzekere economische tijden (waaronder geen baanzekerheid) zorgden ervoor dat grote aankopen uitgesteld werden.
Hoe kan Autoglas Concurrent dan géén omzetafname gezien hebben? De reden is vanzelfsprekend wanneer je het leest; een auto die stilstaat kan ook met gemak autoruitschade oplopen. Bijvoorbeeld door inbraken. Het aantal auto-inbraken is in de grotere steden namelijk redelijk stabiel gebleven en dat betekent een flink aantal ingeslagen ruiten in 2020.
Het patroon is wel veranderd. Met de rustigere binnenstad dankzij de coronamaatregelen is het aantal auto-inbraken in de harten van de steden afgenomen. In de buitenwijken is het aantal meldingen echter zo ver opgelopen dat dit het gemiddelde weer rechttrekt. In de maanden april en mei, de maanden met de hardste maatregelen in Nederland, nam het aantal inbraken overigens met meer dan 25% af. Deze afname werd ingehaald in de daaropvolgende maanden. In september lag het aantal auto-inbraken bijvoorbeeld 15% hoger dan in september 2019.
De autoruit vervangen na een inbraak in de auto
Bij een auto-inbraak kiest de inbreker er doorgaans voor om de zijruit in te slaan. Dit is het makkelijkst om te doen en verschaft de inbreker direct toegang tot alles wat voorin de auto ligt. De portemonnee die per ongeluk is blijven liggen, de autoradio die in het zicht gemonteerd is en andere waardevolle bezittingen. Staat de auto achteruit geparkeerd en kan de inbreker duidelijk waardevolle goederen achter in de auto zien liggen? Dan is de achterruit inslaan de voor de hand liggende keuze; bij de meeste automodellen is dit namelijk ook een koud kunstje. Is er sprake van een zeer domme inbreker, dan zal deze proberen de voorruit in te slaan. Aangezien de voorruit van gelaagd glas gemaakt is, en daarom niet uit elkaar valt bij ruitbreuk, duurt het wel even voordat de inbreker succes heeft.
Het succes van Autoglas Concurrent in een notendop
Is er ingebroken in de auto en moet de zijruit of achterruit vervangen worden? Dan kan dat een uitdaging zijn in deze tijden. Welke garage heeft tijd? Welke specialist heeft de deuren open en kun je daar ook daadwerkelijk langskomen voor een reparatie? De onzekerheden over de mogelijkheden, maatregelen en prijzen maken het lastiger voor de consument om een reparatie te boeken.
Lijnrecht daartegenover staat de service van Autoglas Concurrent. Hier wordt niet gewerkt vanuit fysieke locaties waar de consument langs moet komen voor het vervangen van een autoruit. De achterruit vervangen in de buurt is hier dé optie. De consument hoeft niet naar Autoglas Concurrent zelf; een gecertificeerde autoglasspecialist komt naar jouw locatie om de achterruit te vervangen of een nieuwe zijruit in de auto te zetten. Dit geldt uiteraard ook voor een nieuwe voorruit.
Mocht je voorruitschade hebben, houd er dan rekening mee dat lang niet alle schade betekent dat de voorruit vervangen moet worden. Alleen wanneer het gaat om ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en dit gaat om een ster met een diameter van minstens 20 millimeter of een vertakte scheur, moet de voorruit vervangen worden.
Het succes van Autoglas Concurrent is overigens groter dan alleen het vervangen van autoruiten in de buurt. Het feit fat zij een prijsvechter is met zeer scherpe prijzen voor nieuwe zijruiten, achterruiten en voorruiten maakt het voor de consument nóg makkelijker om direct op zoek te gaan naar een geschikte ruit voor de auto.
Landelijke dekking, scherpe prijzen en online bestelgemak; de nieuwe koers
Met de huidige coronamaatregelen is het online aanbieden van diensten en producten de weg voorwaarts voor de kleinere, plaatselijke ondernemingen. Stiekem afkijken bij Autoglas Concurrent is daarbij toegestaan. De autoglasprijsvechter sloeg zich door de moeilijke periode heen door landelijke dekking te bieden met scherpe prijzen. En uiteraard een brede online database met omvangrijke informatie over alle automodellen, inclusief de prijzen van nieuwe autoruiten voor het betreffende model.