Kwart van wagens Rebro Transport rijdt in 2022 duurzaam

Op een zaterdag eind februari reden twee gloednieuwe LNG-trucks het terrein op van Rebro Transport in Rucphen. Dat was meteen het moment om alle LNG-trucks die voor het bedrijf door Europa rijden, samen op de foto te zetten. Vijftien zijn het er nu. Voor het jaar 2022 heeft het bedrijf zich een doel gesteld en Rebro Transport is met een volgende investering hard op weg dat doel te bereiken.

Mededirecteur Roy Rens legt uit dat volgend jaar 25 procent van het wagenpark duurzaam wordt aangedreven. De doelstelling omschrijft hij als intrinsieke motivatie. “We willen een bedrijf achterlaten dat onze kinderen kunnen overnemen, als ze dat willen. We lopen liever voorop dan dat we ergens achteraan hobbelen.”

Telkens meebewegen

Rebro Transport is gespecialiseerd in e-commerce en verzorgt met name pakketvervoer tussen verschillende distributiecentra in Nederland, Duitsland en België. In 2011 voegden Roy en zijn broer Ralph zich officieel bij het bedrijf en enkele jaren later namen ze het over van hun ouders. “Op het moment dat mijn ouders het bedrijf in 2007 starten, werkten we anders dan nu. Over vijftien jaar is dat weer net zo. Je beweegt telkens mee. Nu draagt onze werkplaats al enige jaren het kenmerk ‘duurzaam reparen’ en hebben we zonnepanelen op onze locaties. Ook willen we minder papierstromen en komt er scanapparatuur in de wagens.”

Het onderwerp duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het dagelijkse werk bij Rebro Transport. Volgens Roy gaat het over veel meer dan papierloos werken, elektrisch rijden en zonnepanelen. “Je kijkt daarbij ook naar de omgang met medewerkers. We besteden aandacht aan het welzijn van de chauffeurs en maken tijd voor het opleiden van jongeren.”

Halve cirkel vrachtwagens

Bevriezen

De doelstelling voor 2022 wordt als het goed is nog dit jaar behaald, want later dit jaar komen er nog eens twee nieuwe LNG-trucks naar Rucphen, net als een elektrisch aangedreven vrachtwagen. Dat zet de teller wat betreft duurzaam aangedreven trucks tegen die tijd op zestien LNG-trucks en één elektrische truck. De chauffeurs die op de LNG-trucks mogen rijden, hebben daarvoor een certificaat op zak. Een truck volladen met LNG is heel wat anders dan diesel tanken. “LNG is zo koud, dat je handen kunnen bevriezen bij aanraking. Daarom treffen chauffeurs voorzorgsmaatregelen voordat ze tanken.” Stapt een nieuwe chauffeur op een LNG-truck, dan krijgt diegene eerst een inwerkperiode.

Voorbereiden

Het bepalen van de route voor trucks die op weg zijn naar Duitsland, is vaak nog een lastige puzzel. Dat komt omdat het buurland nog maar vijftig tankstations telt waar LNG kan worden getankt. “Gelukkig gaat het in Nederland op dit moment hard, we hebben er nu een stuk of dertig. Het bepalen van de route gaat in samenspel met onzer planners en de opdrachtgever.”

Rebro Transport wil klaar zijn voor de toekomst en daar hoort volgens het bedrijf uit Rucphen een wagenpark bij dat voor een deel rijdt op alternatieve aandrijving zoals LNG of elektriciteit. “Bij veel van onze klanten speelt het thema duurzaamheid een belangrijke rol. Daarnaast vragen in de toekomst steeds meer steden om emissievrije logistiek. Die stappen zetten wij nu alvast. Helaas lenen elektrisch aangedreven trucks zich nog niet voor lange afstand verkeer, maar onze chauffeurs leren nu al om te gaan met dit soort trucks.”

Bijeenkomst

Op de laatste zaterdag van februari waren enkele genodigden op het terrein van Rebro Transport en in de buitenlucht getuige van de aankomst van de nieuwe trucks. Alle reden voor een fotomoment en een korte presentatie. De chauffeurs die op de LNG-trucks rijden, mochten erbij zijn net als enkele klanten en wethouder M. de Bruijn uit de gemeente Rucphen.

Komen er nu in de toekomst nog meer elektrisch aangedreven trucks naar Rucphen? Rens antwoordt: “We houden de ontwikkelingen nauw in de gaten. De komende twee jaar verwachten we meer elektrische wagens in Nederland te zien en waarschijnlijk ook bij ons. Met de ervaringen die we nu opdoen, lopen we straks voorop.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten