Kopak ziet telkens weer nieuwe kansen

Ondernemer word je niet, dat bén je. Koert van de Kerkhof van Kopak in Tilburg, vormt de perfecte illustratie van die wijsheid. Juist in tijden van tegenwind durft hij stappen te maken, óók toen Corona de kop opstak. Dat maakt zowel Kopak als de partners waarmee wordt samengewerkt sterker. Een ondernemer als Van de Kerkhof ziet daarin dan direct weer nieuwe kansen: “Wij hebben alles in huis en kunnen dus snel schakelen.”

‘We take care of business’. Dat is het veelzeggende motto van Kopak en dat motto wordt ook volledig waargemaakt. Niet alleen richting klanten, maar zeker ook binnen de eigen organisatie heeft Kopak de zaken goed voor elkaar. “We hebben een mooie ontwikkeling doorgemaakt”, bevestigt Koert van de Kerkhof. Daarbij verschoof het accent nadrukkelijk: van direct mail specialist naar full servicebedrijf. “De hoeveelheid fysiek post op de deurmat nam, mede door Covid, flink af. Wij zijn op zoek gegaan naar andere kansen.” Die werden op meerdere vlakken gevonden én benut. Zo groeide Kopak sterk in signing: gepersonaliseerde banners, displays en vloerstickers op groot formaat. “Die zijn onder meer gemaakt om de corona-maatregelen kracht bij te zetten. Denk aan vloerstickers met ‘1,5 meter afstand’ erop of aan kuchschermen.” Ook rondom de gemeenteraadsverkiezingen zag Kopak kansen. Zo werden de stembussen voor de gemeente Rotterdam gepersonaliseerd.

Samenwerking

Wat Van de Kerkhof zo aanspreekt in ondernemerschap is samenwerking. Die was er bijvoorbeeld al snel met Detail4Retail, dat begin 2019 in het pand aan de Hectorstraat trok, waar Kopak in 2018 naartoe was verhuisd. Dat maakt ondertussen onderdeel uit van de Local Loyalty Group, opnieuw een bundeling van krachten. “Samen sta je sterker”, klinkt het overtuigd. “Daarbij kijken wij graag naar wat we zelf nog niet kunnen. Denk bijvoorbeeld aan dtp en vormgeving. Je kunt dat soort zaken blijven uitbesteden óf ze zelf oppakken.” Zo richtte Kopak samen met Detail4Retail begin 2021 The Mountainfox op, een reclamebureau in de breedste zin van het woord. “Dat is een zelfstandig bedrijf. Wij hebben wederzijds behoefte aan elkaars diensten. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

Door de gemaakte stappen trekt Kopak steeds weer nieuwe klanten aan. “Omdat wij zowel de mensen, de machines als de mogelijkheden in huis hebben, kunnen we snel schakelen. Zo blijven we groeien, op verschillende fronten.” Door die groei besloot Van der Kerkhof per 1 maart een algemeen directeur aan te nemen. Dat werd Rolf Lemmens. “Die neemt een groot deel van mijn activiteiten over.” Zelf gaat hij meer tijd steken in de genoemde Local Loyalty Group, waarvan hij mede-eigenaar is geworden. “Dat biedt zoveel mogelijkheden, ook voor de toekomst van Kopak.” Hij ziet dat het getoonde ondernemers-lef beloond wordt. “Daar geloof ik ook in. Je moet niet bij de pakken neer gaan zitten of je kop in het zand steken. Covid heeft verschrikkelijk veel energie gekost. Dan moet je ervoor blijven werken”, stelt de tevreden ondernemer. Die blijft mooie stappen maken. “Daar hopen we de vruchten van te gaan plukken, maar dat is lange termijnwerk.”

GERELATEERD

Artikel gaat over

Kopak
Kopakhttp://www.kopakbv.nl
Hét full-service bedrijf in print, direct mail, fulfilment én verzending van regio Tilburg. Kopak is dé kennispartner voor al uw communicatie-uitingen. Of het nu gaat om handling, fulfilment, groot formaat drukwerk of een direct mail-campagne: We take care of business!

Meer berichten