Komst van logistieke draaischijf in Moerdijk verlicht kilometerdruk op de weg

Het bedrijf verzorgt de complete afhandeling van containerladingen. Frigo organiseert en is de regisseur. Via het water, het spoor of over de weg. Erik Janse, Business Development Director: “Met een eigen vloot van 45ft reefer containers, een wereldwijd netwerk van partners, ontzorgen wij van deur tot deur. Zo komen we altijd tot de best passende oplossing voor de klant.”

Het streven is altijd zo min mogelijk over de weg te vervoeren. “Zestig procent van de vrachten reist vanuit onze zes distributiecentra in Breda en Etten-Leur per short sea en per spoor. De belangrijkste vraag is altijd wanneer een levering moet arriveren, daar pas je je logistieke plan op aan. Per zending bekijken we waarmee we het verschil kunnen maken. We willen zoveel mogelijk kilometers van de weg halen, maar de snelheid mag daar natuurlijk nooit onder lijden.”

-60 graden onder nul

De goederen die via de containers van Frigo worden verscheept, reizen naar Turkije en Ierland en alles daar tussenin. De temperaturen waarbinnen de goederen worden vervoerd, lopen uiteen van -20 tot + 15 graden. De producten variëren van vlees, vis, pizza tot patat en diepvriesgroenten. Ook wijn, olijfolie en ingeblikt voedsel gaan de containers in. In het nieuwe warehouse dat nu wordt gebouwd, is zelfs koeling tot -60 graden mogelijk, voor bevroren tonijn.

Meer dan verdubbeling van palletplaatsen

Naar verwachting vindt in augustus de eerste oplevering plaats van het nieuwe distributiecentrum. De huidige distributiecentra in Breda en Etten-Leur kennen 35.000 palletplaatsen. Het nieuwe warehouse in Moerdijk zal uiteindelijk plaats bieden aan 72000 pallets.

Kade Frigo

Lossen aan de eigen kade

Het complex beschikt over meerdere cellen, waardoor alle goederen van iedere willekeurige temperatuur kunnen worden opgeslagen. “De ligging aan het water is uniek. Doordat Moerdijk een zeehaven is, kan al het importverkeer vanuit bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Azië direct op BL Moerdijk geboekt worden. Trucking vanuit Rotterdam is voor de goederen die naar ons toekomen niet langer nodig. Er kan direct worden gelost aan onze eigen kade van driehonderd meter. Daarmee zorgen we voor een gigantische besparing aan kilometers op de A15 en A16.”

Keurpunt veterinaire producten

Aanmeren in Rotterdam wordt overbodig dankzij het keurpunt dat het distributiecentrum in Moerdijk krijgt voor importgoederen zoals vis en vlees die de Europese Unie binnenkomen. Janse: “Mede ingegeven door de aanstaande Brexit is dit een grote stap voorwaarts. Het inspectiepunt zal bemand worden door NVWA medewerkers en openbaar zijn.

Lean and Green ster

2020 bracht nog meer goed nieuws voor Frigo. Het bedrijf ontving de Lean & Green ster. Alle bestaande koel en vrieshuizen schakelden over van grijs naar groen, de stroom komt via windmolenparken. “Dat zorgt voor een enorme reductie in CO2-uitstoot. We kijken voortdurend waar we verbeteringen kunnen aanbrengen voor een beter milieu en gaan in de toekomst ook voor de tweede en derde ster.”

Unieke havenpositie

Met de bouw van het distributiecentrum wil Frigo zoveel mogelijk binnenvaart rechtstreeks naar Moerdijk brengen en daarmee containers van de weg halen. “We zijn in Moerdijk echt een logistieke draaischijf aan het creëren. We verlichten de markt door goederen in Moerdijk op te slaan en te keuren. Van hieruit kunnen we het alle kanten opsturen. Moerdijk heeft een unieke havenpositie in ons land en daar maken we straks optimaal gebruik van.” Naast de nieuwe locatie van Frigo heeft Moerdijk reeds uitstekende short-sea en rail verbindingen naar o.a. de UK, Spanje, Noorwegen, Italië, Duitsland en Polen.

Auteur: Carline Klijn – van Best

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten