Jouw bedrijf uitbreiden naar verschillende regio’s: 5 tips

Ga je met jouw bedrijf uitbreiden naar verschillende regio’s, in bijvoorbeeld het binnen- en buitenland? Dan is dat een mooie stap waar je naar uit kunt kijken. Toch is het bij zo’n stap ook belangrijk om rekening te houden met een aantal zaken. We zetten hieronder een aantal tips voor je op een rij waar je onder andere aan kunt denken.

Tip 1. Test een regio

Voordat je daadwerkelijk gaat uitbreiden naar een bepaalde regio, kun je eerst de regio van tevoren gaan testen. Je kunt bijvoorbeeld een pop-upwinkel openen of een markt organiseren om te ontdekken of de regio baat heeft bij jouw product. Als je merkt dat jouw product hier niet zo goed loopt, is dat wellicht een teken dat er in deze regio niet zo veel vraag is. Dit is ook een goede manier om met de lokale consumenten of bedrijven in contact te komen en te vragen aan hen wat juist beter kan. Dit kunnen slimme tips zijn om te overwegen voordat je permanent gaat uitbreiden.

Tip 2. Maak slim gebruik van lokale netwerken

Daarnaast is het een goede tip om gebruik te maken van lokale netwerken. Je kunt je bijvoorbeeld als ondernemer aansluiten bij een ondernemersvereniging of een businessclub. Via deze manier kom je in contact met andere ondernemers en bedrijven. Dit is een goede manier om lokaal te kunnen netwerken en bekendheid op te bouwen in de regio. Bovendien is dit ook een leuke manier om wellicht samen te kunnen werken met andere bedrijven uit de regio, of om relaties op te bouwen met hen.

Tip 3. Denk aan de logistiek

Als je gaat uitbreiden naar een andere regio, is het ook slim om na te denken hoe je dit gaat doen met het logistieke plaatje. Als je een product op de markt brengt, kan het misschien een goede tip zijn om ook een logistiek centrum te hebben in de buurt van de nieuwe regio. Zo kun je een goede leveringsstrategie opbouwen, zodat mensen ook snel hun nieuwe product kunnen ontvangen. Hierbij is het ook belangrijk om na te denken over de infrastructuur en de parkeergelegenheid. Het moet natuurlijk ook goed te bereiken zijn voor de mensen die hier komen werken. Houd hierbij ook rekening met de lokale regelgeving en de eventuele vergunningen die je moet aanvragen.

Tip 4. Personeelszaken

Met een uitbreiding van het bedrijf naar een andere regio, komt er vast ook uitbreiding van het personeel kijken. Op de nieuwe locatie moet natuurlijk ook personeel werken die het product voor je kan verkopen, of die de dienst voor je kan uitvoeren. Ben je van plan om ook uit te breiden naar regio’s in het buitenland? Dan is het goed om te weten dat hier verschillende regels bij om de hoek komen kijken. Om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt, kun je een employer of record inschakelen. Een employer of record kan personeel voor jou aannemen en regelt ook de zaken eromheen. Zo hoef jij je hier niet in te verdiepen en hoef je ook geen juridische entiteit op te zetten. Ook kun je ervoor kiezen om de hr support uit handen te geven aan deze partij. Zo heb jij hier geen omkijken meer naar.

Tip 5. Lokale marketing

Je wil natuurlijk wel gezien worden in de nieuwe regio waar je naartoe gaat uitbreiden. Je moet opvallen en dat kan ervoor zorgen dat je kunt werken aan je naamsbekendheid. Het is daarom belangrijk om ook aandacht te schenken aan lokale marketing. Richt je bijvoorbeeld op deze specifieke regio of stad om gezien te worden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan fysieke marketingmiddelen, maar je kunt ook online je zichtbaarheid vergroten door lokale SEO in te zetten.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten