Je eigen winkel beginnen? 8x zaken waar je op moet letten

Hoewel men jarenlang bang was dat winkels op het internet de fysieke winkels volledig zouden gaan vervangen, is er nu voor het eerst sinds jaren weer een groei te zien in het aantal winkels in Nederland. Uit cijfers van het CBS blijkt dat dat voor het eerst sinds 2010 weer het geval is.

Een interessante timing dus om een eigen winkel te starten wanneer je dat altijd al hebt gewild. De vraag is: waar moet je allemaal op letten bij het beginnen van een eigen winkel? Welk kassasysteem moet je hebben en hoe zit dat met personeel aannemen? We zochten het voor je uit in dit artikel.

1. Start je een volledig eigen winkel of neem je de winkel over?

Voordat je begint als ondernemer in je eigen winkel is het goed om te weten dat het mogelijk is om from scratch te beginnen of om een bestaande winkel van een andere ondernemer over te nemen. Juist nu er weer een groeiend aantal winkels in Nederland is, is de kans groot dat er her en der een winkel te koop staat. Het voordeel van een bestaande winkel overnemen, is dat je al klanten en naamsbekendheid hebt. Daarbij is er vaak al een pand en vergunning aanwezig. Denk daar dus goed over na.

2. Schrijf een ondernemingsplan en inschrijving bij KVK

Weet je eenmaal hoe je het gaat aanpakken? Schrijf je plannen op in een uitgebreid ondernemingsplan. Daarin schrijf je onder andere meer over de doelgroep, je doel, de producten die je wil verkopen, de plannen voor de toekomst en de manier hoe je alles gaat financieren. Daarnaast heb je een inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig wanneer je als zelfstandig ondernemer geld gaat verdienen met en in je eigen winkel. Dat kost je eenmalig € 50.

3. Markt- en brancheonderzoek is van groot belang

Waar je ook aan moet denken voordat je je winkel opent, is om een markt- en brancheonderzoek te doen. Het grootste doel van je winkel is natuurlijk om geld te verdienen met de producten die je verkoopt. Dat betekent dat er wel genoeg vraag moet zijn naar de spullen die je in je voorraadbeheer hebt staan. Door dergelijk onderzoek te doen, kom je er eveneens achter wie je klanten én concurrenten zijn en wat de actuele ontwikkelingen binnen de branche zijn. Op basis daarvan weet je wat je wel of niet moet doen.

4. Goed voorraadbeheer is ook een must bij winkel

Over voorraadbeheer gesproken; het is belangrijk om over een goed voorraadbeheer te beschikken. Tegenwoordig zijn er allerlei handige programma’s die in combinatie met een kassasysteem bijhouden hoeveel voorraad er nog van een bepaald item is. In andere woorden; je inkopen en verkopen worden hierin netjes geregistreerd. Zo’n systeem kun je vaak ook aan je boekhouding koppelen, zodat je alles direct goed bij kunt houden. Dat scheelt je veel tijd en geld.

5. Investeer in een zakelijke boekhouding en rekening

Iedere onderneming in Nederland moet een administratie bijhouden om eventueel aan de Belastingdienst te kunnen laten zien. Aan de hand van die boekhouding weet je eveneens hoeveel inkomstenbelasting en btw je moet betalen bij je aangifte. Daarbij is het handig om ieder kwartaal te weten hoe je winkel ervoor staat en waar je eventueel wat kunt verbeteren. Ga aan de slag met een handig boekhoudsysteem en vraag een zakelijke rekening aan, zodat je privé-uitgaven worden gescheiden van je zakelijke uitgaven.

6. Ga op zoek naar een passend winkelpand

Het runnen van een winkel is niet compleet zonder een fysiek pand te hebben waarin je je shop kunt vestigen. Het voordeel is dat er momenteel veel leegstand in de centra van diverse steden in Nederland te vinden is. De gemeente van zo’n stad is actief op zoek naar leuke initiatieven om de leegstand mee op te vullen. Met een goed en pakkend ondernemingsplan kun je misschien wel in samenwerking met de gemeente een goed pand vinden waar je je in ieder geval eerst tijdelijk kunt vestigen met je winkel.

7. Winkel inrichten naar jouw smaak en passend bij voorraad

Nu begint het leuke onderdeel van het hebben van je eigen winkel: je mag zelf beslissen hoe je de winkel inricht. Zorg er in ieder geval wel voor dat het interieur aansluit bij je voorraad en je niche. Kijk ook naar manieren om de shop slim in te richten. Plaats duurdere producten bijvoorbeeld aan de rechterkant waar de meeste mensen vooral op georiënteerd zijn en plaats het kassasysteem in het midden van de winkel met daar rondom producten voor eventuele impulsaankopen.

8. Personeel aannemen voor je nieuwe winkel

Tot slot nog wat tips voor het aannemen van personeel voor je nieuwe winkel. Het is goed om te weten dat je personeel pas officieel in dienst is wanneer degene minstens drie opeenvolgende maanden voor je winkel werkt. Ook moet er sprake zijn van een gezagshouding en moet diegene iedere week of maand tegen betaling minstens 20 uur werken. Stel een duidelijk contract op met arbeidsvoorwaarden en maak goede afspraken zodat jullie samen van de winkel een succes kunnen maken.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten