Dan schakel je Habilis Interim Management in! Binnen 48 uur regelen zij een passende expert, die voor een tijdelijke periode in het gat springt en orde op zaken stelt waar dat nodig is. Senior consultants Bert-Jan IJpelaar en Mario van Bambost vertellen hoe topkwaliteit, flexibiliteit en snelheid van handelen bij Habilis hand in hand gaan.
Uitgebreid netwerk
“De meeste bedrijven die een interimmer zoeken, hebben een acute hulpvraag. Ze hebben nog liever vandaag dan morgen iemand nodig. Daarom geven wij dit soort aanvragen meteen de hoogste prioriteit. In een persoonlijk gesprek duiken we met de klant de diepte in om de rol en de randvoorden helder te krijgen. Vervolgens gaan we met meerdere mensen breed op zoek naar een passende kandidaat. Dit doen we via drie sporen: directe contacten, indirecte benadering en via het web. Zo kunnen we heel snel schakelen. We hebben in de loop der jaren een enorm netwerk van interimmers opgebouwd waar we uit kunnen putten. Stuk voor stuk ervaren professionals van academisch niveau. Door deze contacten goed te onderhouden, weten we vaak al wie wel of niet beschikbaar is. Als het om heel specifieke en specialistische functies gaat, kunnen we deze mensen ook benaderen met de vraag of zij iemand kennen die geschikt is. Daarnaast zoeken we breed via LinkedIn.”
Binnen 48 uur een perfecte match
Mario vult zijn collega aan: “Potentiële kandidaten die wij nog niet kennen, willen we persé eerst zelf persoonlijk ontmoeten. Ons streven is altijd om binnen 48 uur meerdere kandidaten aan te bieden, die geschikt zijn om de klus te klaren. Het bedrijf maakt dan de uiteindelijke keuze. In al die jaren hebben we nog nooit meegemaakt dat een door ons geplaatste interimmer niet voldoet. Wij leveren echt kwaliteit.”
Ervaren hoogvliegers
Zo’n 80 tot 90% van de kandidaten die Habilis aandraagt, zijn echte interimmers die het klappen van de zweep kennen. Mensen die weten wat het is om een bedrijf in geparachuteerd te worden. Die zich snel kunnen aanpassen en ruime ervaring hebben in het oppakken van zo’n klus. Vaak zijn ze overgekwalificeerd, waardoor ze snel processen en problematieken kunnen doorgronden.
Zekerheid in onzekere tijden
Bij Habilis zien ze de laatste maanden de vraag naar interimmers toenemen. Mogelijk is daar een verband met de coronacrisis. Mario: “In onzekere tijden, waarin bedrijven weer voorzichtig opkrabbelen, zie je vaak dat men nog niet direct durft te investeren in een vaste kandidaat. Dan is het veiliger om eerst op te starten met een half jaar interim management. Als dat goed bevalt dan durft men de stap te zetten naar het werven van een vaste kracht.”
Maatwerk door meedenken
Klanten waarderen de adviserende rol die Habilis op zich neemt. Bert-Jan: “Wij voeren niet alleen uit wat een klant vraagt, maar denken echt met hen mee over de beste oplossing. Met onze eigen HR- en management achtergrond hebben wij zoveel ervaring en senioriteit opgebouwd dat we een bedrijf op een gelijkwaardig niveau goed van advies kunnen voorzien. Dit leidt er regelmatig toe dat de aanvankelijke vraag verandert en zaken net iets anders worden aangepakt.”
Kwartiermaker
Zo kan het voorkomen dat Habilis Executive Search (een andere tak binnen het bedrijf) wordt ingeschakeld voor het werven van een vaste kandidaat, terwijl bij doorvragen blijkt dat het bedrijf eerst veel meer baat zal hebben bij de inzet van een interimmer. Bert-Jan: “Het gaat dan om plekken in de organisatie waar in korte tijd veel dingen moeten gebeuren, die soms impopulair zijn of ingewikkeld. Daar heb je voor de korte termijn een zwaargewicht voor nodig. Maar als dat eenmaal op de rit staat, dan kan een ‘lichtere’ vaste kracht die functie prima overnemen. Een interimmer is in zo’n geval een soort kwartiermaker: iemand die een eventuele crisissituatie oplost en de weg plaveit voor een opvolger. Díe slagkracht, die voegen wij met Habilis Interim Management graag en goed toe aan een bedrijf!”
Auteur: Dianne Huijskens