Incidentmanagement, klachtenafhandelingen en verbetermanagement doorvoeren: zo doe je dat

Wanneer je een eigen bedrijf hebt, dan is het natuurlijk logisch dat niet altijd alles even goed op rolletjes loopt. Daarom is het verstandig om te denken aan mensen binnen jouw bedrijf, die bijvoorbeeld klachten kunnen afhandelen of kunnen zorgen dat bepaalde zaken binnen jouw bedrijf verbeterd worden. Dan heb je te maken met incidentmanagement, klachtenafhandelingen en verbetermanagement. Maar hoe kun je dat op een goede manier doorvoeren? Hieronder lees je er veel meer over.

Incidentmanagement

Voordat je jezelf gaat storten op incidentmanagement is het goed om te weten wat het precies is. Zo weet je precies wat goed is voor je bedrijf en hoe je het beste met bepaalde zaken om kunt gaan. Een incidentmanagement zorgt ervoor dat incidenten die gebeuren binnen je bedrijf, op een snelle manier worden gedetecteerd en op een goede manier weer kunnen worden opgelost. Op die manier kan jij samen met je collega’s weer snel aan de slag zonder enkele problemen. Maar hoe zorg je ervoor dat je incidentmanagement in orde is?

Allereerst zorg je ervoor dat je een systeem krijgt waarmee je incidenten kunt detecteren en waarmee je ze ook weer snel en veilig op kunt lossen. Het is namelijk belangrijk dat je als bedrijf incidenten uit de weg gaat. Er zijn veel systemen die je kunnen helpen, denk aan een incident- en workflowmanagement software. Deze software heeft een gemakkelijk te gebruiken meldsysteem. Mochten er problemen ontstaan? Dan kun je via dit systeem makkelijk een melding maken, waardoor het kan worden opgelost binnen je organisatie of bedrijf.

Wil je snel aan de slag met dit soort software en heb je eigenlijk niet de capaciteit om zelf het functioneel beheer of de implementatie onder handen te nemen? Dan bieden sommige software oplossingen waarbij je gebruik kunt maken van standaard implementatie en uitbesteed functioneel beheer.

Klachtenafhandelingen

Als tweede is het belangrijk om een afdeling te hebben voor klachtenafhandelingen. Als bedrijf is het goed om te beseffen dat niet elke klant honderd procent tevreden is met het product dat jij levert. Zorg er dan ook voor dat je klachten af kunt handelen als bedrijf. Klachten kunnen gaan over grote of juist kleine zaken. Klachtenafhandelingen is dus een manier om klachten op een juiste manier af te handelen zodat jij en jouw bedrijf er later geen last meer van krijgt.

Binnen je bedrijf is het verstandig om een klachtenafdeling te hebben die gespecialiseerd is in het omgaan met klachten. Je wilt namelijk niet dat je klachten op een slechte manier worden afgehandeld. Klanten kunnen daar namelijk nog bozer van worden en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Je kunt verschillende systemen inschakelen die je een handje kunnen helpen met het verwerken van klachten. Zo kun je bijvoorbeeld je klanten op een makkelijke manier klachten laten indienen. Laat één van je medewerkers daar naar kijken en handel het verder af. Zo kun je bijvoorbeeld een ander product aanbieden aan de klant of kun je in gesprek gaan over de klacht.

Verbetermanagement

Als laatste is het tijd om stil te staan bij verbetermanagement. Binnen in je bedrijf gaat vast niet altijd op rolletjes, het is daarom goed om af en toe verschillende zaken te verbeteren. Op die manier kan je bedrijf blijven leren en worden jouw werknemers een stuk beter in zijn of haar werk. Verbeteren is namelijk heel erg belangrijk binnen je bedrijf, op die manier kom je steeds een stapje verder.

Er zijn verschillende manieren om het te verbeteren. Zo heb je systemen die je kunnen helpen om de tevredenheid bijvoorbeeld in de gaten te houden. Op die manier weet je wat er speelt binnen jouw bedrijf en kun je verbeteren waar dat nodig is. Ook is het belangrijk om te beseffen dat elke dag verbeteren kan. Probeer dus goed om te gaan met de eventuele feedback en til jouw bedrijf samen met je werknemers naar een nieuw niveau.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten