Hoogleraar Marinka Kuijpers heeft niks met oriëntatie en alles met ontwikkeling

“Studenten moeten zekerheid uit zichzelf en hun zelfbeeld halen”

Hoewel LOB officieel staat voor Loopbaanoriëntatie en –begeleiding spreekt bijzonder hoogleraar Marinka Kuijpers liever van loopbaanontwikkeling. “Oriënteren is me te vrijblijvend, ontwikkeling behelst het aanleren van vaardigheden, proactief zijn en regie pakken over je eigen loopbaan. En juist dat is zo’n belangrijke meerwaarde van het beroepsonderwijs: de leerlingen en studenten én hun competenties zien en jongeren hun eigen kwaliteiten laten ontdekken, ontwikkelen en benutten met anderen.”

Marinka Kuijpers is hoogleraar Leeromgeving en Leerloopbanen. Ze heeft onderzoek gedaan naar loopbaancompetenties voor werknemers. De hoogleraar ziet deze competenties ook als de leidraad voor het LOB binnen het beroepsonderwijs én voor de ontwikkeling van de docenten zelf. Ze is te gast in de achtste podcast De Kracht van Onderwijs. Hierin spreekt Rob Neutelings, voorzitter raad van bestuur van Curio, met mensen die een belangrijke impact hebben op het Nederlandse onderwijs. Wat zijn hun ideeën? Wat gaat er goed, wat kan en wat moet beter?

Bouwen aan een praktisch portfolio

Als het aan Marinka Kuijpers ligt bouwen leerlingen en studenten tijdens hun schooljaren aan een praktisch portfolio dat ze op hun cv kunnen zetten. “Loopbaanontwikkeling tijdens je studie is enorm belangrijk voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Mede vanwege de tekorten op de arbeidsmarkt komen we de komende tijd niet meer weg met ‘ga maar doen wat je leuk vindt’. De medewerkers van de toekomst moeten ervaren welke bijdrage ze kunnen leveren, maar ook voor welke bijdrage ze echt moeite willen doen.”

Vijf competenties van loopbaanontwikkeling

Dat moeite doen is een belangrijk onderdeel van LOB, loopbaanontwikkeling dus. “Binnen LOB moet het onderwijs met de leerlingen en studenten werken aan vijf competenties: reflecteren op je motieven reflecteren op je kwaliteiten, werkexploratie, loopbaansturing en, de allerbelangrijkste, netwerken. Docenten moeten hierin het goede voorbeeld geven, vindt Marinka Kuijpers. “Zij zijn de cruciale factor voor kwalitatief goed onderwijs. Dus daar mag je best eisen aan stellen. Je kunt niet meer twintig jaar voor de klas staan en twintig jaar dezelfde lessen afdraaien. Jongeren van nu moeten, meer dan de voorgaande generaties, hun zekerheid uit zichzelf en hun zelfbeeld halen. Daarvoor moeten ze zich een leven lang ontwikkelen. Datzelfde geldt voor hun docenten.”

Vanuit de weerstand in de actiestand

Het is aan het onderwijs, en dus aan de docent, om werknemers af te leveren die het kunnen redden op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Om jongeren hierop voor te bereiden en de vijf competenties aan te leren, hebben de docenten van vandaag andere vaardigheden nodig. “Die missen ze nu nog. Maar ik ben in ieder geval blij dat het onderwijs vanuit de weerstand inmiddels in de actiestand is geschoten. Op en tussen alle niveaus is er dialoog over LOB. Het moet geen kwestie zijn van afvinken. LOB moet echt bijdragen aan ontwikkelen van nieuwe werknemers die het gaan redden.”

De hele podcast kun je hier beluisteren: Aflevering 8: Marinka Kuijpers – De kracht van onderwijs | Podcast on Spotify

Spotify: https://lnkd.in/ed7mApQT

Anchor: https://lnkd.in/e9pWQfBD

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten