Hoe word ik een echte leider? 3 redenen waarom een Business Coach iets voor jou is

Je bent leider van een team. Dat is omdat je bent aangesteld voor die functie of omdat je de meest geschikte kandidaat zou zijn. Dat betekent echter nog niet dat je daadwerkelijk een echte leider bent. Je moet groeien in jouw rol als leider en in de autoriteit die je uitstraalt op de werkvloer.

Veel managers lijken het zo goed te weten, maar veelal is er nog veel ruimte voor verbeterinig. Business Coach Eelco Smit leert je in dit artikel de fijne kneepjes van het vak dat goed leiderschap heet.

Succesvolle leiders hebben iets gemeen. Zij kennen zichzelf als geen ander.

Velen van ons denken dat ze heel wat zelfkennis hebben, maar in mijn ervaring valt dat vaak tegen. Ze kennen hoogstens hun eigen vrije ruimte. Dit zijn dingen die jij over jezelf kent en die bekend zijn bij je collega’s. Maar vaak hebben je collega’s ook nog een ander beeld over jou als collega en als leider, zonder dat jij daar weet van hebt. Dit is de zogenoemde blinde vlek. In de blinde vlek vallen onder meer jouw onbewuste zenuwtrekken vlak voor een belangrijke presentatie, maar mogelijk ook hoe jouw collega’s je beter niet kunnen benaderen op de maandagochtend. Andersom heb jij als leider genoeg competenties, maar weten jouw collega’s mogelijk niet dat je hierover beschikt. Het verborgen gebied, zoals dat in het Johari-venster heet. Doordat verschillende partijen in verschillende ruimten binnen dit venster opereren, krijg je scheve verwachtingen. Immers denk je dat jij de schepper van het begrip zelfkennis bent.

Als leider wil je zo veel mogelijk in de vrije ruimte bewegen. Je collega’s weten over welke competenties jij beschikt en ook jij weet, als leider, wat je aan je team hebt. Zo kun je efficiënt werken door de juiste mensen op de juiste klus te zetten en weet je hoe te handelen op momenten dat het minder goed gaat. Een Business Coach helpt je hierbij door je een spiegel voor te houden. Wie ben jij als leider, maar ook als collega? Over welke competenties beschik je? Hoe kun je die inzetten voor het beste resultaat? En weten jouw collega’s welke competenties jou een sterke leider maken?

Leer leiding geven alsof je morgen failliet kunt gaan

Een grote valkuil van managers is dat zij teveel uitgaan van hun successen. Maar je weet: successen in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Dus ook niet bij jou. Stap daarom altijd met een open blik op een vraagstuk af. En een tip: ga altijd uit van de negatieve gevolgen die jouw keuze teweeg kunnen brengen. Wat gebeurt er als de uitkomst van jouw keuze negatief is? Ofwel: hoeveel kun je hebben? Eelco Smit schreef er al eens over op MTSprout.nl. In zijn artikel zei hij het volgende:

“Vraag je bij elk project of idee niet alleen af hoeveel je er potentieel mee kan verdienen, maar ook hoeveel je bereid bent te investeren. Met andere woorden: wat mag het kosten? Hou die bottom line in de gaten in de loop van het project, en trek de stekker eruit als je er overheen gaat.”

Ontdek hoe je efficiënt en met succes moet delegeren

Als leider is het aan jou de taak om een sterk team samen te stellen. Maar de geschikte mensen in een ruimte zetten alleen is nog niet voldoende. Zonder sturing zijn competente mensen in jouw team nog steeds niets waard. Je moet delegeren, zodat iedereen weet wat ze aan elkaar hebben. Stuur geen mailtjes met je collega’s in de CC, waarvan je hoopt dat de ontvanger weet wat hij moet doen. Jij denkt misschien: ik heb de informatie doorgezet, dus ze kunnen mij niet meer beschuldigen dat ik ze de juiste gegevens niet heb aangeleverd. Maar zodra je “hoopt” dat men weet wat ze moeten doen, ben je geen echte leider. Jij hebt een idee van wat er moet gebeuren, maar de uitvoerende persoon niet. Die scheve verwachting resulteert vrijwel nooit in een succesvol resultaat, zoals jij die voor ogen hebt.

Succesvolle leiders gaan in gesprek met de uitvoerende partij, de mensen binnen het team. En om dat te doen, moet de uitvoerende partij weten wat jij als leider van hen verwacht. Een goede leider zal duidelijk vragen wat hij/zij wil, en de benodigde ondersteuning bieden bij de uitvoering. Geen zinloze kritiek achteraf, omdat jij als leider eigenlijk te weinig informatie hebt aangeleverd, maar de juiste fundering aanleveren om op verder te kunnen bouwen. Dat is hoe delegatie werkt.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten