Is jouw bedrijf aan een rebranding toe? Wellicht sluit de merknaam niet aan op de manier waarop je merk is opgebouwd en hoe deze wordt uitgedragen. Met een sterke merknaam kun jij je onderscheiden van de concurrentie. Een merknaam zuig je niet even uit je duim, maar moet een weloverwogen keuze zijn. Maar hoe vind je een goede merknaam? In dit artikel hebben wij hebben een aantal tips op een rij gezet.
De eerste stappen
Een merknaam kun je eenvoudig verzinnen, maar een sterk merk ontstaat niet in een dag. Er moet namelijk eerst vooronderzoek worden gedaan over de markt, maar ook zeker over jezelf. Wat wil je uitdragen, wat zijn je beloftes en wat zijn je waardes? Bekijk al deze aspecten en probeer deze op verschillende manieren te verwoorden. Wil je dat jouw merk beschrijft wat jouw product of dienst is? Denk aan Universiteit van Amsterdam of Cheaptickets.nl. Deze namen vertellen precies wat het bedrijf of instelling is of aanbied.
Er kan ook gekozen worden voor aan abstracte naam. Deze meldt niet direct welk product of dienst het aanbied. Voor een abstracte merknaam is meer creativiteit nodig. Het gaat hierbij om klank, uniekheid en of de naam eenvoudig kan worden onthouden. Vooral in een verzadigde markt kan het een goede optie zijn. Je naam onderscheid zich dan van de concurrentie die praktisch hetzelfde aanbieden.
Bouw een merk op
Wanneer je een merknaam hebt gekozen ben je klaar voor de volgende stap: het bedenken van een slogan. Een slogan is een slagzin waarin je kort verteld wat je product of dienst aanbiedt. Vaak is dit een pakkende zin die een probleem oplost. Vervolgens wordt er gekozen hoe het merk eruit gaat zien. Hoe ziet de huisstijl eruit? Denk hierbij aan je logo, lettertype en kleuren. Al deze elementen versterken je branding.
Vind jij het lastig om een merknaam te verzinnen en een merk op te bouwen? Vind bij Sortlist een digitaal strategie bureau die jou helpt de grote lijnen uit te zetten van de branding. Kom samen tot een sterke merknaam en bouw je merk verder uit. Denk tijdens de samenwerking aan bovenstaande punten. Bereid je goed voor op het eerste gesprek door zelf je merkwaardes te noteren. Bedenk of je een abstracte of beschrijvende merknaam wilt. Zoek ook uit welke kleuren er geschikt zijn voor je merk. Hoe je merk eruit ziet, is namelijk de eerste indruk voor de consument.