Hoe TOMRA-software flessenautomaten interactiever én minder fraudegevoelig maakt

Flessenautomaten in de supermarkt zijn nu niet direct apparaten waar je een bijzondere ervaring van verwacht. Maar de mogelijkheden om nieuwe, interessante functionaliteiten aan zo’n emballage-automaat toe te voegen zijn er wel degelijk. Zo brengen TOMRA emballage-automaten met behulp van software het Internet of Things naar recycling. Dat biedt retailers ten eerste inzicht in de werking van de automaten én verzamelt big data die van belang kan zijn. Maar de software kan flessenautomaten ook interactiever maken voor klanten én fraude met emballagebonnen helpen voorkomen.

Campagnes via de flessenautomaat

TOMRA emballage-automaten bieden dankzij de TOMRA Connect software retailers deso mogelijkheid om klanten te verrassen met interessante interactieve mogelijkheden via het beeldscherm van de flessenautomaat. De retailer kan bijvoorbeeld promotiecampagnes, acties met coupons en donatiecampagnes aanmaken en inplannen, waar de klant vervolgens via de emballage-automaat gebruik van kan maken. Dergelijke campagnes kunnen per automaat verschillend ingesteld worden, zodat er op lokale behoeften ingespeeld kan worden en niet in de hele keten enkel dezelfde campagnes aangeboden hoeven te worden.

Identificeren bij de emballage-automaat

De software van TOMRA maakt het zelfs mogelijk om te werken met een klantenkaart die door de emballage-automaat gescand en herkend kan worden. Zo kunnen klanten zich identificeren bij de automaat en bijvoorbeeld deelnemen aan een spaarprogramma dat gekoppeld wordt aan de flesseninname. Maar het kan ook mogelijk gemaakt worden dat klanten door identificatie aan de automaat hun recyclingactiviteiten kunnen delen op social media, iets dat in het kader van duurzaamheid natuurlijk goed aansluit bij de actualiteit.

Fraude voorkomen

Naast interactiviteit voor de klant, biedt TOMRA Connect software ook een integratie van de emballage-automaat met het kassasysteem. Emballagebonnen die bij de kassa aangeboden worden, kunnen zo direct gevalideerd worden om een correcte uitbetaling van het statiegeld te garanderen. Ook zorgt dit systeem ervoor dat bonnen maar één keer kunnen worden gescand. Zo wordt fraude door middel van dubbele uitbetaling van statiegeld voorkomen. Voor de klant die winkelt bij een keten is het prettig dat het nog niet gescande bonnetje ook bij andere winkels van dezelfde keten verzilverd kan worden.

Zo wordt de emballage-automaat van een vrij saai, functioneel apparaat waar je je lege flessen kunt achterlaten een aanzienlijk interessanter, interactief apparaat. Dat zorgt ervoor dat klanten meer kunnen halen uit de recyclingervaring bij de automaat, of dit nu is door er meer voordeel uit te halen, een donatie te doen of zich extra beloond voelen voor en bewust worden van het bijdragen aan recycling van plastic.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten