Veel mensen schrijven zich jaarlijks in bij de KVK en dat is natuurlijk zeer fijn. Het laat namelijk zien dat er in Nederland veel gedreven mensen zijn. Mensen die ambities hebben en een mooie onderneming uit de grond willen stampen. Tegelijkertijd zijn er helaas ook veel ondernemingen die nooit van de grond komen.Â
Het is immers leuk om een mooi idee te hebben, maar je hebt natuurlijk ook klanten nodig. Ze zijn het zuurstof dat je onderneming doet ademen. Om die reden is het verstandig om veel tijd aan klantenwerving te besteden. Maar hoe krijg je als gedreven ondernemer snel meer klanten? In dit artikel krijg je enkele praktische tips.
Goede SEO is het fundamentÂ
Als ondernemer is het verstandig om veel in SEO te investeren, aangezien de meeste mensen via de zoekmachine naar producten en diensten zoeken. Je kunt natuurlijk ook betaald adverteren, maar dat is, zeker in sommige branches, zeer prijzig. Wanneer je organisch hoog in de zoekmachines komt met bepaalde zoekwoorden, dan is de kans groot dat je constant hoge bezoekersaantallen krijgt.Â
Hoe meer bezoekers naar je website komen, hoe groter de kans dat mensen producten of diensten bij je afnemen. Maar de concurrentie is groot en vrijwel iedere ondernemer besteedt aandacht aan SEO. Om die reden is het verstandig om een goed SEO bureau in te schakelen. Een bureau dat de algoritmes in de gaten heeft en veel ervaring met verschillende SEO-technieken heeft.
Het belang van aantrekkelijke contentÂ
Veel ondernemers denken dat klanten alleen naar de prijzen van diensten en producten kijken. Natuurlijk speelt de prijs een belangrijke rol, maar voor veel klanten is het ook belangrijk dat je vertrouwen weet op te wekken. Heb je bijvoorbeeld een bouwbedrijf en verricht je veel renovatiewerkzaamheden?Â
Dan zijn mensen graag bereid iets meer geld te besteden wanneer ze weten dat alles goed wordt uitgevoerd. Je kunt als expert dan aantrekkelijke content over renovaties schrijven. Geef mensen bijvoorbeeld handige gratis tips. Op die manier bouw je een band met websitebezoekers op en ze zijn dan sneller geneigd om je voor diensten in te schakelen.
Maak flyers
Het klinkt misschien wat ouderwets, maar ook in dit digitale tijdperk is het nog aantrekkelijk om aan fysieke marketing te doen. Sterker nog: juist, omdat de meeste ondernemers tegenwoordig alleen aan online marketing doen. Dit maakt jou als ondernemer namelijk uniek.Â
Het voordeel van flyers is dat je ze op verschillende plaatsen kunt neerleggen. Op die manier kun je ook snel je doelgroep bereiken. Daarnaast mag je flyers soms ook op drukke plaatsen ophangen. Denk bijvoorbeeld aan het prikbord bij je lokale supermarkt.Â
Conclusie
Hoe meer klanten je hebt, hoe leuker het wordt om te ondernemen. Met de tips uit dit artikel ga jij ongetwijfeld meer klanten trekken!