Hoe ga je om met HR problemen?

Als HR-professional sta je aangrenzend aan inhoudelijke werkprocessen, maar heb je tentakels door het hele bedrijf. Gelukkig realiseren de meeste bedrijven zich dat het zorgen voor hun medewerkers tot hun core business behoort en voeren ze daar actief mee aan. Geen succesvol bedrijf bestaat zonder goede en tevreden medewerkers. Human resources spelen daarbij een cruciale rol.

Als iemand in het bedrijf op een gegeven moment verwikkeld raakt in een arbeidsconflict, is dat geen probleem, maar als er niets aan gedaan wordt dan ontstaat er wel een probleem. HR experts hebben immers een rol wanneer het gaat om het omgaan met arbeidsconflicten, dat is immers een onderdeel ervan. Er wordt veel gesproken tussen HR-professionals, omdat deze vaak verwikkeld raken door conflicten op de werkvloer binnen hun bedrijf. Mensen raadplegen immers HR adviesbureau vaak wanneer ze gestrest zijn en verwachten dan ook dat ze gaan helpen hiermee. Toch blijft het lastig voor HR, je moet immers een neutrale positie behouden tussen medewerkers en directie. Hoe pak je dit aan?

Behoudt een neutrale positie

Je kan heel snel een kant kiezen, helemaal als je de personen persoonlijk kent. Zo verlies je geloofwaardigheid en neutraliteit. Zo verlies je uiteindelijk ook de mogelijkheid om later in het proces nog een rol te spelen. Zo help je beide partijen, en kan je ook beide partijen in staat stellen om hun eigen problemen op te lossen. Maak dus goede keuzes, anders maak je de problemen alleen maar erger.

Sta voor iedereen klaar

Zorg ervoor dat Human Resources ook bereikbaar is in geval van een arbeidsconflict. Als mensen alleen via omwegen weten dat ze bij jou kunnen of hadden kunnen komen, is het misschien te laat. Communiceer duidelijk – en doe dat regelmatig, bijvoorbeeld via intranetten en werkcontacten – dat je ook conflicten hebt op het werk. Het maakt niet uit of je een opendeurbeleid hebt of eerst een afspraak mail wilt ontvangen. Wees erg duidelijk!

Zorg voor een snelle oplossing

Als je het probleem niet snel oplost, zullen de betrokkenen alleen maar hun standpunten sterker verharden. Dit maakt het nog moeilijker om uiteindelijk tot een door iedereen gewenste oplossing te komen. Je kan het dus niet klein houden en niets doen. Het probleem gaat immers niet vanzelf over. Als de betrokkenen niet zelf tot de oplossing gekomen zijn, maak dan directe afspraken tussen hen, zodat ze er uiteindelijk wel uit kunnen komen. Bedenk ook wat jouw rol hierin moet zijn? Als je moet bemiddelen, doe dat dan op een echte neutrale wijze. Mocht dat niet kunnen gezien jouw positie, zorg dan dat iemand anders deze rol kan innemen.

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten