Het werk van een SEO specialist

Een SEO specialist is een SEO consultant die voor zichzelf werkt en geen personeel in dienst heeft. Wat is de werkwijze van een SEO consultant? Lees hier in deze blog alles over het werk van een SEO specialist.

SEO specialist vs. SEO specialist

Een SEO specialist en een SEO specialist doen hetzelfde werk. Beiden zijn gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie. Het verschil tussen deze twee is dat een SEO specialist bij een bureau werkt. Een SEO specialist werkt daarentegen voor zichzelf.

SEO omvat het optimaliseren van een website ten behoeve van de ranking van Google. Hoe hoger een website in Google staat, hoe meer organisch verkeer er gegenereerd wordt. Als SEO specialist ben je een SEO specialist.

De voordelen van werken als SEO specialist

Er zijn verschillende voordelen aan het werken als SEO specialist.

  • Je plant jouw eigen tijd in.
  • Onafhankelijk van een baas.
  • Diversiteit van SEO klussen.

De grootste reden waarom iemand SEO specialist wordt, is de vrijheid. Als SEO specialist ben je eigen baas. Dit brengt veel vrijheid met zich mee. Deze vrijheid zorgt ervoor dat je zelf kunt bepalen wanneer je werkt.

Als SEO specialist heb je de vrijheid om de werkdag zelf in te richten. Bovendien kies je jouw eigen SEO klussen uit. Hierdoor bouw je een divers portfolio op.

SEO en SEA

Een SEO specialist is gespecialiseerd in Search Engine Optimization. Er zijn ook specialists die naast SEO, SEA aanbieden. SEA is het plaatsen van advertenties in Google. Waar SEO draait om het verbeteren van de organische (onbetaalde) positie in Google, draait SEA om het verbeteren van betaalde posities.

Beiden zijn belangrijke vormen van online marketing. Het doel van SEO en SEA is om de online vindbaarheid van een bedrijf te verbeteren.

Het verschil tussen SEO en SEA is dat het bij zoekmachine optimalisatie om onbetaalde posities draait. SEA is het plaatsen van advertenties op de zoekresultatenpagina.

De voor- en nadelen van SEO

Zoekmachine optimalisatie brengt verschillende voor- en nadelen met zich mee.

  • Langetermijnstrategie: behaalde posities in Google gaan niet zomaar weg.
  • Relevante bezoekers: relevante bezoekers zijn converterende bezoekers.
  • De gebruiksvriendelijkheid van een website is geoptimaliseerd.
  • Vergt tijd: resultaten zijn niet direct zichtbaar.
  • SEO vergt veel kennis: het algoritme van Google evolueert continu.

De voor- en nadelen van SEA

Zoekmachine adverteren brengt tevens voor- en nadelen met zich mee.

  • Resultaten zijn direct zichtbaar.
  • SEA is minder arbeidsintensief.
  • Gerichte campagne.
  • SEA vergt continue investeringen.
  • Wanneer je stopt met betalen, zijn de hoge posities ook weg.

SEO en SEA hebben beiden voor- en nadelen. Ben je op zoek naar een kortetermijnstrategie of wil je de naamsbekendheid vergroten? Kies dan voor SEA. Wil je een langetermijnstrategie? Dan is SEO de betere optie.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten