Gemeente Tilburg en Midpoint Brabant geven digitalisering MKB een ‘boost’

De gemeente Tilburg wil digitalisering aanjagen bij het Tilburgse bedrijfsleven. “Ondernemers die veelal op papier werken, worden in de toekomst links en rechts ingehaald”, zegt Dolf Baetsen. Hij is accountmanager bij de gemeente Tilburg en geeft samen met Mark de Jong, digicoach Midpoint Brabant, inzicht in de persoonlijke aanpak. De coaches denken mee en staan naast de ondernemer.

De samenwerking van de gemeente Tilburg en de regionale economische ontwikkelorganisatie Midpoint Brabant binnen het Smart MKB-programma is gericht op het realiseren van de economie van de toekomst, de ‘next economy’-aanpak. “Menig mkb’er is helaas nog niet doordrongen van de voordelen van digitalisering en dataficering. Met een proactieve opstelling willen we die versnellen.” Baetsen geeft aan dat er legio kansen liggen voor ondernemers. “Met digitalisering kun je processen verbeteren en kostbare fouten vermijden. Eenmaal met ondernemers aan tafel zijn ze vaak snel doordrongen van de voordelen.” Hij neemt een misverstand weg: “Digitalisering is niet ingewikkeld en hoeft niet te leiden naar hoge kosten.” Als voorbeeld noemt hij de voordelen van efficiënter calculeren. “Meer omzet creëren, minder kosten maken en de loyaliteit van de klanten verhogen.”

De Jong ervaart dat menig bedrijf uitstekende IT-systemen heeft maar dat er nog te weinig rendement mee wordt behaald. “Vooral onbekendheid”, zegt hij. Data gedreven ondernemen is, volgens hem, niet ingewikkeld. “Ondernemers hebben vaak al meer bruikbare gegevens dan ze denken. Bovendien helpen we hen met het verzamelen van die gegevens en maken ze inzichtelijk zodat er snel resultaat in de bedrijfsvoering wordt geboekt.” Midpoint Brabant werkt daarvoor samen met IT-experts/bedrijven en kennisinstellingen: studenten en onderzoekers zetten zich in voor de dataprojecten of binnen het onderwijs.

De Jong geeft aan dat de digicoaches van Midpoint Brabant langdurig ondernemers begeleiden en benadrukt dat ze onafhankelijk zijn. “We hebben met de Smart MKB Digihub een uitstekend partnernetwerk waarbinnen we de weg weten en waar nodig verbindingen leggen. Gespecialiseerde IT-bedrijven en –experts die als leverancier kennis delen en met de mkb-bedrijven samen optrekken bij de digitalisering.” Vanzelfsprekend wijzen de digicoaches ondernemers op mogelijke subsidies en andere wegen die naar slimme oplossingen leiden. De Jong: “Om vaart te maken hebben we lokale, regionale en landelijke investeringsmiddelen. Die inzet kunnen we combineren met de Regio Deal van Midden- en West-Brabant en de MKB Deal uit het MKB Actieplan van het Rijk.”

Dat de aanpak loont, blijkt uit praktijkvoorbeelden die Baetsen en De Jong geven. Van metaalbedrijven en een bakkersketen tot een aan de autobranche gerelateerd bedrijf zoals Leseman Car Care. Het bedrijf maakt per jaar op vier locaties 60.000 auto’s showroomklaar. Onder begeleiding van onze Digihub-partner Boostlogix en een digicoach analyseren studenten het primaire proces en de datapunten die daarin verzameld moeten worden om dat proces te kunnen monitoren en verbeteren. Daarnaast start er een dataproject om de laadvolgorde en routeplanning van vijftien autotrailers te optimaliseren die dagelijks door de Benelux rijden.

Baetsen: “Een aansprekend voorbeeld maar we richten ons op alle branches. Ook het aantal werknemers is niet gerelateerd aan onze inzet. Belangrijk in de ondersteuning is rust creëren voor de ondernemer waardoor hij of zij nog meer toekomt aan de essentie van zijn werk: het ondernemen.”

Het doel is helder, bestaande mkb-sectoren in de regio Midden-Brabant meer data gedreven maken door te helpen en te verbinden. Maar ook een nieuwe sector van digitale toeleveranciers ontwikkelen en een voorwaardenscheppend ecosysteem creëren. Het ‘aanjagen van de digitalisering’ houdt niet op bij het terzijde staan van bedrijven en het optimaliseren van bedrijfssystemen. De gemeente Tilburg gaat nog een stap verder en koppelt aan de Spoorzone het label ‘innovatiedistrict’. Baetsen: “Daar vinden innovatieve dienstverleners, talent en kennisinstellingen elkaar. Onderdeel daarvan is MindLabs, dé hotspot in Tilburg voor kunstmatige intelligentie en interactieve technologieën. Mindlabs stimuleert en faciliteert de samenwerking tussen kennisinstellingen, overheden en bedrijven om te komen tot oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.  Deze samenwerking biedt mogelijkheden waar men individueel niet aan toe komt. Dit alles dus om het bedrijfsleven om het bedrijfsleven en aanverwante diensten in Tilburg (en regio)  nog slimmer te maken”.

Is jouw onderneming gevestigd in Midden-Brabant en wil je ondersteuning van Smart MKB bij het verder digitaliseren? Of wil je eens in gesprek over digitaliseringsmogelijkheden voor je bedrijf. Neem contact op met Mark de Jong, digicoach Midpoint Brabant (markdejong@midpointbrabant.nl, 06 44 38 66 10) of met Dolf Baetsen, Accountmanager gemeente Tilburg (dolf.baetsen@tilburg.nl, 06 29648679).

Foto: Laurens Janus
Tekst: Willem de Volder

Dit artikel is eerder geplaatst in zakenmagazine Netwerk van Netwerk Brabant.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten