Fontys en VPT Versteeg ontwikkelen vernieuwend onderwijsprogramma

In september 2021 starten de technisch bedrijfskundige opleidingen Bedrijfsmanagement MKB en Automotive Management van Fontys, met een vernieuwend onderwijsprogramma. Via een Google Streetview-achtige tour zullen studenten projecten en projectopdrachten in opdracht van het bedrijf VPT Versteeg uitvoeren.

Het eerste semester werd in nauwe samenwerking met het bedrijf ontwikkeld. Veel medewerkers verstrekten de benodigde technisch bedrijfskundige informatie en zijn in video’s in de tour te zien. Studenten stappen dus voortaan virtueel, vanachter de laptop, het bedrijf binnen. In het tweede semester staat een op automotive georiënteerd bedrijf centraal in het programma.

Voorafgaand aan het nieuwe onderwijsprogramma werd de gezamenlijke opleidingsvisie aangepast. De doelen van deze aanpassing zijn: de opleidingen beter te laten aansluiten bij het leerproces van de hedendaagse student, de aansluiting met het bedrijfsleven – in deze high tech regio – te verbeteren en de digitale mogleijkheden beter te benutten. ‘Studenten leren het beste door te doen in een echte praktijksituatie. Met behulop van ict is die situatie voor iedere student toegankelijk’, zegt Maartje Raijmakers, docent Marketing. Zij spreekt hier namens het complete ontwikkelteam: ‘Bovendien geloven we allang niet meer in een docent die vertelt hoe de wereld in elkaar zit. De maatschappij verandert en de complexiteit neemt toe. Samen kom je dan tot de beste ideeën en oplossingen en daarom trekken we samen op: studenten, docenten en werkveld’.

VPT Versteeg

Partner in educatie VPT Versteeg is in Heusden gevestigd en maker van creatieve gevelsystemen. Arnold Versteeg, de directeur van het bedrijf, was meteen enthousiast over het nieuwe programma. Arnold heeft een duidelijke visie over de professional van de toekomst: ‘Mensen zijn de belangrijkste factor voor het succes van een bedrijf. De juiste kennis maar zeker ook de soft skills zijn daarbij cruciaal.’ In het nieuwe onderwijsprogramma is veel aandacht voor ontwikkeling van competenties en vaardigheden. Door het commitment met Fontys aan te gaan, draagt het bedrijf bij aan de ontwikkeling van toekomstig talent. Hier heeft niet alleen zijn bedrijf maar volgens hem ook de ‘BV Nederland’ voordeel van.

Virtuele 360 graden tour

In samenwerking met het bedrijf werd een virtuele 360 graden tour ontworpen, waarin alle bedrijfsinformatie op een veilige en toegankelijke manier is ondergebracht. Studenten doorlopen de tour en komen onderweg informatie tegen over de diverse bedrijfsprocessen, kunnen interviews met medewerkers bekijken en video’s zien over de werkwijze van machines etc. Alle benodigde informatie is terug te vinden in de tour, zodat studenten op afstand een goed beeld van het bedrijf krijgen. Studenten zullen alle informatie moeten ‘filteren’ voor het maken van een technisch bedrijfskundige analyse op vier hoofddomeinen, namelijk: commercieel management, logistiek & technisch management, organisatie- & personeelsmanagement en financieel management. De analyse vraagt om verbeterruimte te signaleren. De conclusies en het advies worden uiteindelijk gepresenteerd aan VPT Versteeg.

Competenties en vaardigheden

‘Aan de hand van theorieën en modellen gaan onze studenten opdrachten uitvoeren’, zegt Maartje. ‘Dan zullen ze merken dat theorie en praktijk soms van elkaar verschillen. Wij denken dat dit juist helpt in het verkrijgen van inzicht en de begripsvorming’. In de nieuwe opleidingsvisie staat het leer- en ontwikkelproces van de student centraal. Docenten worden gezien als coaches van dit proces. De gekozen aanpak is feedbackgericht en autonomie ondersteunend. Eerder werd al een vaardigheidslijn ontwikkeld die voor deze methodiek essentieel is. Volgens de ontwikkelaars hebben houding en veel invloed op de kwaliteit van acties en de impact van uitkomsten daarvan. ‘Kijk maar naar een willekeurige vacature en je ziet dat skills belangrijke selectiecriteria zijn’

SourceFontys
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten