Focus op de business, maar wel alles op orde

Een oud gezegde luidt: schoenmaker, blijf bij je leest. We zien echter de laatste jaren dat ondernemers zich steeds minder van deze wijsheid aantrekken en – met veel succes – nieuwe wegen inslaan. De komst van het internet en van het online shoppen hebben een belangrijke rol gespeeld in deze ontwikkeling.

Je kunt tegenwoordig als producent relatief eenvoudig zelf een klantenkring opbouwen en bedienen, waar je voorheen vooral was aangewezen op de detailhandel om jouw producten goed in de markt te zetten. Een voorwaarde daarbij is uiteraard dat je de zaakjes goed op orde hebt, want klanten verwachten van jou hetzelfde winkelgemak als van de bekende webshops.

Het juiste platform

Helemaal nieuw is het direct leveren aan consumenten, kortweg d2c genoemd, natuurlijk niet. Al jaren verkopen boerenbedrijven hun oogst rechtstreeks aan consumenten, gewoon vanuit hun eigen winkel. Het bekende merk Dyson, fabrikant van onder meer stofzuigers en ventilatoren, adverteert al geruime tijd met de slogan ‘Koop rechtstreeks bij degene die het maakt’ en is daarmee in feite ook al langere tijd een goed voorbeeld van een d2c-bedrijf. Overweeg je als ondernemer zelf ook de stap te zetten naar levering rechtstreeks aan de consument? Dan is het vooral van belang om het juiste platform te kiezen voor de afwikkeling van jouw e-commerce. Een slimme ondernemer gaat voor een platform dat zowel de zakelijke klanten als de consumenten tegelijkertijd goed kan bedienen. Veelal zijn dergelijke platforms schaalbaar, zodat ze kunnen meegroeien met jouw bedrijf.

Zakelijke klanten versus consumenten

Maak vooral niet de fout zakelijke klanten en consumenten over één kam te scheren. Weliswaar gaat het er in beide gevallen om dat je jouw product zo goed mogelijk weet te verkopen, maar de specifieke eisen die zakelijke klanten stellen, zullen in de regel heel anders zijn. Denk daarbij aan een gepersonaliseerd bestelportaal, waarin de aangepaste prijzen al standaard zichtbaar zijn. Ook op het gebied van betaling en transport zijn er natuurlijk verschillen. Zorg ervoor dat je B2B-e-commerce hierop goed voorbereid is. Je moet als producent naadloos kunnen schakelen tussen die twee stromen. Met de juiste applicaties zorg je ervoor dat alles op rolletjes loopt en hebben je verkoopmedewerkers vooral nog een adviserende rol. Ze vormen als het ware het klantcontactcentrum en de software zorgt voor de rest. Intussen kun jij je vooral richten op het verder ontwikkelen en waar mogelijk optimaliseren van je producten.

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten