ExHem laat mensen – wereldwijd – van elkaar leren

In oktober 2021 is het eindelijk weer zover: dan gaat voor het eerst sinds anderhalf jaar weer een door ExHem georganiseerde studiereis door. Reisdoel: IJsland. Thema: Integratie van speciaal onderwijs in regulier onderwijs. Iets waar IJsland al jaren succesvol in is.

“Zo blij dat we weer van start kunnen met onze reizen!”, vertelt ExHem directeur René de la Fonteijne. “Eindelijk kunnen we mensen weer de gelegenheid bieden om van elkaar te leren.”

Al 20 jaar organiseert ExHem internationale studiereizen rondom bepaalde thema’s. Dit gebeurt meestal in opdracht, waarbij de klant het thema bepaalt en ExHem daar invulling aan gaat geven in een meerdaags programma. “Naast deze maatwerkreizen ontwikkelen we zelf ook reizen over thema’s waarvan we denken dat het interessant kan zijn voor onze doelgroep.”

Meerwaarde boven zoomsessie

Die doelgroep bestond aanvankelijk vooral uit het hoger onderwijs, een wereld waar De la Fonteijne nog steeds nauwe banden mee onderhoudt. In de loop der jaren bouwde hij met ExHem ook een enorm netwerk op in sociaal werk, regulier onderwijs en eerstelijns gezondheidszorg. “Op deze gebieden spelen thema’s en problemen waar de hele wereld mee worstelt, zowel mensen in het onderwijs en jeugdwerk als beleidmakers. Door te leren van elkaars ‘best practices’ kun je een enorme meerwaarde creëren. Zo’n reis heeft veel elementen in zich: van consultancy tot training en vorming tot het opbouwen van waardevolle contacten. Zoiets krijg je in een zoomsessie nooit voor elkaar.”

Reizen met een ervaren specialist

ExHem organiseert reizen van binnen naar buiten – voor groepen Nederlanders naar buitenlandse bestemmingen met name in Europa, de Verenigde Staten en Canada – maar ook andersom: voor buitenlanders die in Nederland kennis willen maken met bijvoorbeeld nieuwe technologieën. “We bereiden zo’n reis tot in de puntjes voor. Zowel op inhoudelijk als organisatorisch gebied. We hebben, door ons enorme netwerk, unieke contacten voor interessante en relevante praktijkbezoeken, waar je zelf anders nooit binnenkomt. Maar we regelen ook de reistickets, visa, restaurants, het transport ter plekke, noem het allemaal maar op. Soms willen klanten dat deel zelf doen, maar komen er dan vaak toch achter dat het een tijdrovende rompslomp is. Zeker naarmate reizen, door de veranderende regels rondom visa en steeds weer wisselende toegangsbeperkingen, ingewikkelder wordt. Dan is het prettig om voor een specialist te kiezen, met veel ervaring.”

Profijt van enorm netwerk

Het komt ook voor dat de vraag van een klant uiteindelijk niet uitmondt in een reis. René de la Fonteijne noemt een willekeurig voorbeeld van een ondernemer die signaleert dat er in Litouwen bij enkele bedrijven wordt gewerkt met een bepaalde technologie, waar hij producten voor in de markt kan zetten. “Zo’n man komt bij ons met de vraag daar meer over te willen weten. Ik weet dat uiteraard niet zo uit mijn hoofd, maar ik ga mijn contacten inschakelen. En binnen 48 uur weet ik om welke bedrijven het gaat, waar ze zitten, wat ze doen en ik kan contact met ze opnemen. Daarmee is de klant al enorm geholpen. Deze doelgroep profiteert van mijn netwerk, zonder daarvoor op reis te hoeven. Buitenlandse avonturen kunnen duur zijn. Als we een klant ook kunnen helpen met een kleinschalig intelligence project, dan doen we dat natuurlijk graag!”

Leerzaam

Het delen van ‘best practice’ voorbeelden is heel leerzaam en wordt erg gewaardeerd tijdens de ExHem reizen. “Maar weet je waar je nóg meer van kunt leren?”, vraagt de ExHem-directeur tot besluit. “Van ‘bad practices’! Je moet alleen iemand vinden die dat ook publiekelijk wil vertellen. Als iemand uitlegt waarom iets niet gelukt is, kan dat heel verhelderend zijn. Dan weet je dat je diezelfde fout dus niet moet gaan maken!”

Auteur: Dianne Huijskens 

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden die ExHEM u kan bieden? Neem dan contact op via info@exhem.eu, of bel naar +31 (0)40 2390575.

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten