‘Emotron blinkt echt uit in goede service’, aldus Hoppenbrouwers

“Als je weet dat je elkaar volledig kunt vertrouwen, dat de service altijd goed is en dat je adequaat en snel geholpen wordt, dan draagt dat echt bij aan het werkplezier binnen een project. Zo’n soort band hebben wij met Emotron en dat is heel prettig.” Aan het woord is Roel Hoosemans, directeur Water en Industrie bij Hoppenbrouwers Techniek. De samenwerking tussen de twee Brabantse bedrijven op het gebied van water-infrastructuur gaat al enkele decennia terug.

Foto: John Derks, Emotron & Roel Hoosemans, Hoppenbrouwers Techniek (r) 

Hoppenbrouwers Techniek is een allround technisch dienstverlener met zo’n 1500 medewerkers en met hoofdvestiging in Udenhout. In hun water-gerelateerde projecten maken zij veelvuldig gebruik van de door Emotron ontwikkelde frequentieregelaars. “Dit elektrische apparaat zorgt er mede voor dat de waterdruk op peil blijft op het moment dat jij thuis de kraan open draait”, legt John Derks, sales engineer Water and Wastewater bij Emotron in lekentaal uit. “Zodra iemand een douche neemt, wordt geregistreerd dat de druk binnen een watersysteem zakt. Uiteindelijk gaat er dan een signaal naar een Emotron frequentieregelaar. Die zorgt ervoor dat ergens een, door een elektromotor aangedreven pomp harder gaat draaien, waardoor de waterdruk op peil blijft.”

Elkaar versterken en scherp houden

Bij het bouwen of renoveren van dit soort installaties gaat het vaak om projecten van miljoenen euro’s. Drinkwaterbedrijven, waterschappen en rioolgemalen door heel Nederland behoren tot de klantenkring van beide bedrijven. “We weten elkaar op alle niveaus binnen de organisatie goed te vinden”, vertelt John. “De communicatie is heel open en we hebben vaak aan een half woord al genoeg.” Roel haakt daarop in: “We houden elkaar scherp. Als John ergens in een project tegenaan loopt en merkt dat het proces niet helemaal soepel draait, dan belt hij mij direct. Ik kan dan intern checken wat er mis is, kijken wat de oorzaak is en voorkomen dat het uit de hand loopt. Dat is heel prettig, want zo versterken en inspireren we elkaar.”

Driehoeksverhouding

Nadat Hoppenbrouwers een project heeft opgeleverd, neemt Emotron de service en de instandhouding van de frequentieregelaars voor zijn rekening. “Ook onze klanten zijn vaak zeer gecharmeerd van de service en de kwaliteit die Emotron levert. Ze zijn bij een storing altijd snel ter plekke en lossen het op. Met die goede service steken zij echt met kop en schouders boven de concurrentie uit”, aldus Roel Hoosemans. De service monteurs van Emotron zitten, net zoals de 18 vestigingen van Hoppenbrouwers, door het hele land verspreid. “Daardoor kunnen wij in geval van nood snel op locatie zijn”, legt John uit. “Het is echt prettig werken in zo’n driehoekverhouding, waar ook de eindklant een belangrijke partner van ons is.”

Gezamenlijk optrekken in opleiden

Op dit moment werken Emotron en Hoppenbrouwers samen aan waterprojecten voor AWP2.0, Dunea en diverse waterschappen. Maar hun samenwerking gaat in de toekomst nog breder worden en strekt zich ook uit naar het gezamenlijk opleiden van nieuwe medewerkers. Beide mannen weten uit eigen ervaring dat je het beroep van service monteur of engineer pas echt leert in de praktijk. Roel: “Willen we aan beide kanten goede service blijven leveren, dan hebben we goed opgeleide mensen nodig. Hoppenbrouwers heeft meer capaciteit om met stagiaires aan de slag te gaan dan Emotron. In ons Hoppenbrouwers Experience Center (HEC) hebben wij altijd zo’n 12 studenten aan de slag. We kijken naar mogelijkheden hoe we ook op dit gebied in de toekomst meer dingen samen kunnen doen.”

Toekomstontwikkelingen

Ook spreken de beide bedrijven regelmatig over de veranderingen in het werk, die door ontwikkelingen als Artificial Inteligence (AI) en Industrial Internet of Things (IIoT) worden aangedreven. “Nu sturen mensen de installaties nog aan. Maar straks sturen data de mens aan. En zal een operator, op basis van data die we uit installaties halen, een machine in- of bijregelen”, zegt Roel. John vult aan: ”Steeds meer zaken kunnen vanaf afstand ingesteld worden. Maar voor het installeren van hardware en het verhelpen van storingen zoals verstoppingen door voorwerpen, zullen toch altijd nog mensen ter plekke moeten gaan.”

Hoe de toekomst er ook uit gaat zien, beide mannen zijn er stellig van overtuigd dat de fijne samenwerking tussen deze twee mooie bedrijven nog heel lang stand zal houden. “Wij zijn welliswaar niet met elkaar getrouwd, maar de samenwerking voelt wel als een prettige verkering”

Auteur: Dianne Huijskens

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten