Eigen bedrijf beginnen: 4 tips voor startende ondernemers

Nederlanders en ondernemen blijken een goede combinatie te zijn. Het aantal ondernemers in ons land zit namelijk al een hele tijd in de lift. Misschien zit je er zelf ook wel over na te denken om te beginnen als zelfstandig ondernemer.

Bij het beginnen van een eigen bedrijf komt een aantal zaken kijken. Zo moet je weten of er überhaupt vraag is naar wat je aan wil bieden en moet je een aantal documenten hebben zoals een geheimhoudingsverklaring opstellen. In dit artikel lees je er meer over.

1. Weet welke branche je kiest: voeg je iets toe?

Voordat je net als die 2 miljoen andere ondernemers in Nederland begint met je eigen bedrijf is het goed om marktonderzoek te doen binnen de branche waarin je aan de slag wilt gaan. Dit doe je vooral om even te checken wat er zoal speelt op de markt en óf er nog vraag is naar dat wat jij aan zou willen bieden. Er is hoe dan ook concurrentie te vinden binnen de branche waarin je een bedrijf op wil zetten. De vraag is alleen: hoe ga je daarmee om en wat heb jij meer te bieden?

Doe daarom gedetailleerd onderzoek zodat je precies weet wat je wel of niet de markt op kun brengen. Wees hierbij uniek en kies voor iets dat er nog niet veel is of ga voor extra diensten en voorwaarden die aantrekkelijk zijn voor de klant. Denk aan het aanbieden van extra voordeel, gratis verzendkosten of een leuke welkomstdeal. Dit kan van alles zijn; zolang je maar opvalt.

2. Inschrijven bij de KVK en documenten opstellen

Heb je besloten om ervoor te gaan dan is het tijd om een pakkende bedrijfsnaam te verzinnen en je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit kost je eenmalig rond de € 50, daarna hoef je niets meer te betalen voor het hebben van een onderneming in Nederland. Wel moet je natuurlijk als zelfstandige ondernemer aan de slag gaan en je bedrijf levendig maken én houden. Bij de KVK vertellen ze je meer over het hebben van een bedrijf.

Daarnaast moet je weten dat het hebben van een aantal documenten niet verplicht maar wel handig is wanneer je onderneemt. Denk bijvoorbeeld aan algemene voorwaarden maar ook aan een geheimhoudingsverklaring om het concurrentievoordeel van je bedrijf te houden in het geval van een samenwerking. Een privacyverklaring is volgens de privacywetgeving (AVG) wél verplicht. Hierin vermeld je onder andere wat je met de persoonlijke gegevens van je klanten doet en waarom.

3. Regel je administratie vanaf het begin goed

Het maakt niet uit of je werkzaam bent in het onderwijs of in de bouw; het is in beide gevallen nodig om een boekhouding te hebben. Als ondernemer doe je immers zaken met andere partijen waarbij er sprake is van het verdienen van geld en het maken van winst. Het regelen van de administratie is iets wat veel mensen lastig vinden, helemaal wanneer ze zelf geen financiële achtergrond hebben. Dat kan zelfs een reden zijn om niet te beginnen met ondernemen.

Beslis daarom vanaf het begin van je onderneming wat je doet met je administratie: houd je het zelf bij of schakel je een externe boekhouder in om dat werk van je over te nemen? Wat je ook doet, doe het in ieder geval goed zodat je administratie meteen op de juiste manier wordt geregeld. Tegenwoordig kun je ook heel eenvoudig zelf online boekhouden met behulp van toegankelijke software.

4. Maak een website en zorg dat je vindbaar bent

Tot slot is het belangrijk om als ondernemer online zichtbaar te zijn. Met online zichtbaarheid wordt vindbaarheid via de zoekmachine bedoeld. Dat betekent dat je een goede website moet hebben waarop vermeld staat wie je bent en wat je doet. Laat deze website maken door een professional zodat er écht iets moois te zien is waar potentiële klanten direct van onder de indruk zijn. Je website moet daarbij zoekmachinevriendelijk worden opgebouwd waarbij er voldoende content te vinden is die ook nog eens volledig SEO is geoptimaliseerd.    

Maak daarnaast accounts aan op verschillende social media kanalen om ook daar zichtbaar te zijn. Het werkt het beste om in ieder geval online een beetje actief te zijn, zodat mensen weten wat je doet en wat je plannen zijn met je bedrijf. Ook is het dé manier om potentiële klanten te bereiken met aanbiedingen en leuke deals. Op je website plaats je in ieder geval je privacyverklaring zodat zij exact weten wat je met hun gegevens doet.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten