Een effectieve methode voor snellere groei van je bedrijf

Er zijn verschillende manieren om je bedrijf in korte tijd succesvoller en groter te laten worden. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een slimme SEO strategie om je producten of diensten online beter zichtbaar te maken. Ook kun je data-analyse gebruiken om het gedrag te onderzoeken van websitebezoekers. Een methode die hier op lijkt, maar die puur gefocust is op groei en efficiëntie is het inzetten van experimenten en testen. De resultaten hiervan kunnen je klantgerichter maken, en je ziet in waarom je bedrijf sprongen maakt of om wat voor reden een product of oplossing juist niet van de grond komt. Dit leidt uiteindelijk tot snellere groei en meer succes. In dit artikel leggen we je graag meer uit over deze snelle groeistrategie, en waarom dit zo’n effectieve tactiek is.

Groei genereren door experimenten uit te voeren

In 2010 is door Sean Ellis een methode geïntroduceerd, die bedrijven effectief in kunnen zetten om snellere groei na te kunnen streven. Deze tactiek wordt growth hacking genoemd. De methode wordt toegepast door middel van het uitvoeren van een effectief onderzoek, tests, of een data-gedreven experiment. In tegenstelling tot online marketeers ligt de focus bij een growth-hacker puur en alleen op het zo snel mogelijk resultaat boeken, met zo min mogelijk uitgaven en inspanningen.

Bij growth hacking kijkt een expert naar hoe een project efficiënt op de markt kan worden gebracht en snel aan kan slaan zodat het bedrijf sneller groeit. Zo wordt een product of dienst bijvoorbeeld relatief al vrij vroeg gelanceerd bij wijze van experiment. Vervolgens wordt de eerste versie op basis van data en de gegevens van de klant steeds een beetje aangepast. Op die manier kun je al vanaf het beginstadium groei bereiken en je producten of diensten heel doelgericht afstemmen en aanpassen op de behoeftes van de klant.

Hoe kan deze tactiek je klantennetwerk vergroten?

Door middel van deze groei-experimenten kun je vaak in korte tijd veel meer klanten bereiken dan wanneer je bijvoorbeeld een online marketing strategie inzet, deze hebben vaak wat meer tijd nodig om een klantenbestand op te bouwen. Als growth-hacker blijf je constant kijken naar groeimogelijkheden in ieder deel van het proces. Zowel van te voren als tijdens en na je lancering.
Dit maakt het zo’n succesvolle techniek voor je lead generation, omdat je optimaal invloed kunt uitoefenen op de klant en daardoor meer klanten behoudt en nieuwe klanten naar je toe trekt.

Andere voordelen van deze methode

Naast snelle groei biedt growth hacking ook besparingsmogelijkheden, omdat je zo resultaatgericht een innovatieve oplossing, dienst of product op de markt brengt, heb je namelijk minder kans dat je overbodige of nutteloze investeringen doet. Tot slot maak je vaak meer weloverwogen keuzes, omdat je sneller leert en actuele inzichten hebt in de directe effecten van je marketingstrategie op de klant.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten