Een bedrijfsfilm is meer dan een ‘kijkje in de keuken’: maak je kernwaardes voelbaar

Een bedrijfsfilm laten maken is tegenwoordig niet langer een ‘nice to have’ maar een regelrechte must. Als je als organisatie – of het nu om een bedrijf of overheidsinstelling gaat – zichtbaar wilt zijn en iets van een beeld wilt vormen voor je doelgroep, ontkom je niet aan het maken van een bedrijfsfilm. Maar nog veel te veel organisaties beperken zich hierbij tot een rondtocht over de bedrijfsvloer en het tonen van de medewerkers. Terwijl een goede bedrijfsfilm je kernwaardes optimaal naar voren zou moeten brengen, met een sterker en herkenbaarder merk tot gevolg. 

Bedrijfsfilm opnieuw gedefinieerd

Een bedrijfsfilm is een ontzettend krachtig marketingmiddel. Een waardevol uithangbord dat onmiddellijk een gevoel kan losmaken bij je doelgroep en dat mensen lang bij zal – of kán – blijven.   Maar dan moet je wel kiezen voor de juiste benadering en niet alleen maar mensen in het bedrijf filmen en het productieproces toelichten. 

Op zich is het te begrijpen als je kijkt naar de term ‘bedrijfsfilm’. Wat Is dit anders dan een film over een bedrijf? Dus nodig je een filmcrew uit in jouw bedrijf of bij jouw organisatie – op kantoor, in de fabriek of op welke werkplek dan ook -,laat je wat medewerkers een woordje doen, zeg je dat je hart hebt voor je klanten en klaar. Toch? 

Dat kán inderdaad, en zo ziet de klassieke bedrijfsfilm er inderdaad ongeveer uit. Maar, tenzij er genoeg aandacht is voor je kernwaardes en je er iets authentieks of meeslepends van weet te maken, red je het hier niet mee. Dat wil zeggen: je kunt zó veel meer met een bedrijfsfilm. 

De sleutel is om een bedrijfsfilm te definiëren als een brand(ing) video, wat in de praktijk het type video is dat organisaties eigenlijk willen hebben. 

Het is de switch van ‘bedrijfsvideo’ naar ‘merkvideo’, wat op hetzelfde neerkomt, maar tegelijkertijd een duidelijk accentverschil inhoudt. 

Sterker bedrijfsimago met een branding video

Je bedrijf is je merk en vice versa, maar als je aan je merk denkt, denk je veel eerder aan wat je wilt uitstralen en wat je wilt betekenen voor je klanten. En dat is ook wat je in iedere bedrijfsfilm terug zou moeten zien.

Video is namelijk bij uitstek een middel waarmee je sfeer over kunt brengen. Een medium waarmee je kijkers kunt bewegen. Letterlijk en figuurlijk. Want een op de juiste manier uitgedachte en geproduceerde bedrijfsfilm kun je jouw merkgevoel en waardes optimaal communiceren maar ze óók aanzetten tot het doen van een aankoop, aanvragen van een offerte of het opnemen van contact.  

Dus stop met die cliché gefilmde rondleidingen en maak je kernwaardes voelbaar met een strategische/effectieve bedrijfsfilm.  

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten