E-commerce gigant Ingram Micro koploper in voorspellen met data

In het kader van de campagne Smart Moves interviewt Midpoint Brabant de leden van de stuurgroep Midpoint Brabant Smart Logistics, die ieder ook bij een van de logistieke organisaties in de regio werken. Zo ook Jaco Knetemann, managing director van Ingram Micro.

Jaco, kun je Ingram Micro voorstellen aan onze lezers?

Ingram Micro is één van de grootste distributeurs van IT-producten en -diensten ter wereld. Actief in 160 landen met een omzet van 47 miljard dollar. Het hoofdkantoor staat in Californië. Met de tak Commerce & Lifecycle Services opereren we in 64 landen met 189 Logistieke Centers. Vanuit Waalwijk en Tilburg fungeren we als logistieke dienstverlener voor de e-commerce activiteiten van grote bedrijven als bol.com, Bijenkorf, Vodafone, Decathlon, Google en ING. In 2015 heeft Ingram Micro het Waalwijkse Docdata overgenomen met bol.com als grootste klant. Onze high tech warehouses vormen de logistieke hartslag van ontelbare online bestellingen in Nederland. Wij zorgen ervoor dat deze in de juiste verpakking en op tijd op het juiste adres terecht komen. Dagelijks gaat het hier om vele tienduizenden bestellingen, rond de eindejaarsfeestdagen zelfs honderdduizenden per dag. In de Benelux zijn we de grootste in e-fulfilment. In 2020 zijn we bij de Emerce 100 verkiezing gekozen tot beste fulfilment warehousing bedrijf van Nederland.

Een gigantische hoeveelheid transacties. Hoe krijgen jullie dit voor elkaar?

Dit doen we door onze processen continu te analyseren en optimaliseren. Zo houden we alles onder controle en kunnen we super efficiënt werken. Onze business draait om data. Het gaat om zulke grote operaties, dat kun je niet meer managen met Excel sheets. Met slimme algoritmen kunnen we beter voorspellen. Onze voorspellende software hebben we deels zelf ontwikkeld en deels met hulp van derden. Vanuit onze process control room sturen we de volledige operatie. Als we zien dat de druk op bepaalde afdelingen sterk toeneemt, dan verplaatsen we daar op tijd voldoende personeel naar toe. Je kunt het vergelijken met verplaatsingen van passagiers van Gate A naar Gate B op een vliegveld. We onderscheiden ons in hoogwaardige complexe gemechaniseerde processen. Door de verdere ontwikkeling van algoritmen kunnen onze systemen de business steeds beter aansturen. De data stellen we in op de behoeften van de klanten. Wij zijn een verlengstuk van hun organisatie. Bol.com wil bijvoorbeeld dat veel producten die vandaag zijn besteld morgen al in huis zijn. Dan moet je op uurbasis kunnen plannen en het proces continu monitoren. Hiernaast benutten we data voor het signaleren van patronen en voorspellen van trends. Onze mensen werken in multidisciplinaire teams om alles voor de korte én de lange termijn te stroomlijnen.

Hoe zorg je ervoor dat al die producten efficiënt verpakt worden?

Er is bij ons veel geautomatiseerd. Qua robotisering zijn we een koploper in het mechaniseren van verpakken. We werken met slimme verpakkingsmachines die in 3D de afmetingen van online bestellingen scannen en automatisch een doos op maat vouwen. Dit is sneller, goedkoper én duurzamer. Robotisering is wel complex in onze business, want we zijn geen fabriek met standaard producten en een repeterend proces. Er gaan hier enorme hoeveelheden producten doorheen die allemaal anders zijn. De data helpen ons om te beoordelen wat de meest efficiënte verwerkingslijn is. Een oogpotlood gaat per brievenpost, een boormachine in een omdoos. Of er zit al een doos omheen, zodat er alleen nog maar een label op hoeft.

Lees het complete interview met Jaco Knetemann op de website van Midpoint Brabant. 

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten