Duurzamer opereren dankzij Eurofins

Duurzaamheid staat bij steeds meer ondernemingen bovenaan op de prioriteitenlijst. Ook in de voedingsmiddelenindustrie. Maar waar te beginnen? Kijk je naar andere schakels in de keten of pak je eerst je eigen huishouden aan? Eurofins helpt ondernemingen met het maken van duurzame keuzes.

Dit doet Eurofins door informatie uit de keten inzichtelijk te maken en claims op het gebied van duurzaamheid, milieu en dierenwelzijn te valideren. Maar het bedrijf steekt ook de hand in eigen boezem.

“We hebben ons verbonden aan de sustainability goals die door de Verenigde Naties zijn vastgesteld,” vertelt Wietske Witteveen, directeur Eurofins Food Safety Solutions. “En daar hebben we onze eerste initiatieven op afgestemd. Omdat we een van de grootste netwerken van laboratoria zijn, hebben onze plannen wel degelijk invloed. Als bedrijf willen we in 2025 klimaatneutraal opereren. Dat doen we bijvoorbeeld bij de bouw van onze nieuwe chemielaboratorium in Heerenveen. Dat wordt het eerste aardgasvrije chemie laboratorium ter wereld, wat uitgerust wordt met warmtepompen, een aardige uitdagende doelstelling aangezien de lucht in het lab 6 keer per uur ververst en verwarmd/gekoeld moet worden. We kijken ook naar vervoer: over een aantal jaar rijden we enkel nog in elektrische voertuigen. We hebben nu eenmaal auto’s nodig om monsters van A naar B te vervoeren, daar ontkomen we niet aan. Een deel van de winst kunnen we behalen uit het feit dat we zo’n groot netwerk hebben. Een ander deel halen we uit het reduceren van de uitstoot. Dat kan onder meer dankzij Line-Haul: onze eigen koeriersdienst. Dagelijks rijden we een efficiënte route tussen onze labs.

Ook kijkt Eurofins naar de werkwijze binnen de labs. “Een ander voorbeeld van verduurzaming is terug te vinden in ons microbiologische lab. Daar zijn we overgegaan op het gebruik van een Petri film. Normaliter gebruikten we voor het maken van kweken een (plastic) Petri schaaltje. Daar zit een laagje voeding in, waar de bacterie of ander organisme op groeit. Na het doen van testen, is het schaaltje onbruikbaar en wordt het weggegooid. Door een dun laagje film te gebruiken, hebben we veel minder afval en bovendien kost het minder ruimte in de broedstoof. Zo kijken we naar alle interne processen, om te bezien of we die kunnen verduurzamen.”

Eurofins helpt tevens klanten verduurzamen door het delen van kennis en informatie over onder meer best practises. “We zitten door de hele keten heen, van zaadje rijst in Vietnam tot aan de zuivelketen in Nederland. Het leuke is dat je dan veel dingen ziet, en vandaaruit oplossingen bedenkt die helpen om de keten of het proces te verduurzamen. We gaan dus verder dan het alleen uitvoeren van testen of analyses. Voor het verduurzamen van het proces is het wel van belang dat je de hele keten kent. Anders weet je immers niet waar winst te behalen valt. We merken dat het voor onze klanten soms best lastig te begrijpen is waar een product of ingrediënt vandaan komt. Dat maakt het lastig voor inkopers om duurzame keuzes te maken, of risico’s af te wegen. Denk bijvoorbeeld aan het risico op ontbossing, of slechte arbeidsomstandigheden. We helpen daarbij, door de hele supply keten in kaart te brengen.”

Ze geeft een voorbeeld. “Stel je verkoopt leren tassen. Deze zijn gemaakt van dierenhuiden, en komen als restproduct bij slachterijen vandaan. Voor een inkoper kunnen we vervolgens precies in kaart brengen welke slachterij het betreft, om wat voor dieren het gaat, hoe het is gesteld met dierenwelzijn en ontbossing. Daarnaast kunnen we eventuele tussenhandelaren in beeld brengen, evenals het transport. Dat zetten we op een kaart en aan de hand van de informatie kunnen afnemers een risicoafweging maken. Voor onze klanten is het niet alleen belangrijk meer te weten over de herkomst, maar dus ook over de leverancier. Die informatie halen we boven water door middel van supplier auditing en het uitvoeren van analyses. Je wilt immers zeker weten dat gemaakte claims kloppen. Een van de zaken die hierbij helpt is DNA tracking. Een kostbare methode, maar steeds meer partijen in Nederland zijn hiermee bezig. DNA tracking helpt bij het achterhalen van de herkomst van vlees. Zo kun je van het stukje vlees in de supermarkt nauwkeurig de herkomst bepalen, tot aan informatie van familieleden van het dier aan toe. Dit maakt het risico op afwijkingen kleiner. Immers: bij afwijkingen bij één dier uit de familie, kun je sneller het vlees van de andere familieleden opsporen.”

De methode is niet goedkoop, dus nog niet alle retailers in Nederland zijn hiermee bezig. “Maar in de toekomst gaan ze dat wellicht wel doen. Deze trend is uit Amerika komen overwaaien. In het Verenigd Koninkrijk, waar men altijd iets voorloopt op Europa, zijn ze er al veel verder mee.” Volgens Witteveen is de techniek ook interessant voor Nederlandse producten. “Spelers in de zuivelketen willen dit ook graag. Ze willen kunnen vertellen aan retailers dat hun claims, bijvoorbeeld over biodiversiteit en weidedagen kloppen. Wij kunnen deze claims valideren en denken mee over dergelijke afspraken tussen boer en afnemer.”

Naast het in kaart brengen van de keten en het checken van claims, kan Eurofins ook advies geven over het duurzaam verpakken. “Dat doen onze verpakkingsspecialisten. En daarnaast doen we onderzoek, bijvoorbeeld naar coatings op fruit, die worden gebruikt in plaats van plastic verpakkingen. Deze coatings helpen de houdbaarheid te verlengen. Een goed initiatief, maar de risico’s zijn nog niet geheel in kaart gebracht. De wetgeving loopt altijd achter op dergelijke initiatieven, maar door het uitvoeren van analyses kunnen we bepalen wat er precies in deze coatings zit en of het schadelijk is voor het milieu of de volksgezondheid.”

Zo kan Eurofins op allerlei manieren en momenten in de keten meedenken over duurzaamheid. “Steeds meer bedrijven zijn hier mee bezig. Dat is niet vreemd, want de klant vraagt dat niet van de producent, maar verwacht dat het gebeurt. Sommige bedrijven steken de kop in het zand, en wachten tot ze worden gedwongen door strengere wet- en regelgeving. Maar zelf initiatief nemen is altijd beter dan wachten op regels die worden afgedwongen. Bovendien doe je het niet alleen voor de winst, of de verwachting van de klant, maar ook voor het behoud van onze planeet!”

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten