Brexit
Het besluit van Groot-Brittannië om de Europese Unie te verlaten heeft gevolgen voor de transport- en logistieke sector. “Groot-Brittannië is voor Nederland het vierde exportland is, maar wij transporteren voornamelijk naar België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Voor de enkele leveringen die plaatsvinden, brengen we de actuele situatie in kaart, informeren we onze klanten en handelen we de distributie zorgvuldig af.”
Corona
Het coronavirus treft alle landen en versoepeling of verscherping van de maatregelen wisselen elkaar af. “Het steeds weer in kaart brengen van de actuele situatie van de landen en daar op inspelen, dat heeft ons veel tijd gekost en frustratie opgeleverd. Je wilt de afspraken met de klanten nakomen, maar met inachtneming van de geldende lokale regels en met maximale veiligheid van onze medewerkers.”
De coronacrisis heeft een enorme impact op het Europese wegtransport. Rijverboden, aangescherpte grenscontroles, eisen aan vervoersdocumentatie en veiligheidsvoorschriften voor de chauffeurs. “Als Frankrijk-specialist hebben we veel last gehad van de verschillende lockdowns. Op dit moment lijkt de export weer aardig op gang te komen, de import blijft wat achter. Gelukkig zien we ook daar een voorzichtig herstel.”
Op- en overslag
Bij HM Verploegen zijn ze expert op het gebied van groupage. Ze combineren zendingen van verschillende klanten om hun vrachtruimte optimaal te benutten en snel en voordelig te distribueren.
“Sinds de corona is er meer interesse in onze op- en overslag. Onze warehouses in Nederland (Nijmegen) en Frankrijk (Lyon) bieden daarvoor uitkomst. In veel gevallen halen we de vrachten op bij onze klanten. Eén pallet of een grote vracht, voor korte of lange termijn, in stellingen of gestapeld? Wij regelen het!”
Kansen
“Digitaliseren, innoveren en verduurzamen. Wij zien volop kansen binnen de logistieke sector en blijven dus ook investeren in onze mensen en ons materiaal. De ambitieuze doelstellingen voor 2020 hebben we niet kunnen realiseren, toch zijn we trots op ons resultaat. Door het vertrouwen van onze klanten en de flexibiliteit van het team hebben we continuïteit kunnen realiseren, zelfs zonder overheidssteun.”