Dit is digital advertising, en zo helpt het je bedrijf verder

Digital advertising is een fancy naam voor ‘online adverteren’. Doordat het grootste deel van de Nederlanders zijn producten en diensten nu via internet zoekt, is dat hét medium voor ondernemers om hun marketing op te focussen. Door het grote aantal apps, websites en kanalen op het WWW zijn er bovendien veel verschillende interessante manieren om de doelgroep te bereiken. Dat brengt flinke uitdagingen, maar ook gigantische kansen met zich mee. In dit blog vertellen we welke manieren van digital advertising er bestaan, en welke daarvan interessant kan zijn voor jouw onderneming.

 

Wat zijn de voordelen van digital advertising?

Om te beginnen: omdat bijna iedereen nu een smartphone, tablet en/of laptop heeft, kan het gemiddelde bedrijf niet meer om digitaal adverteren heen. Maar dit type marketing heeft ook een aantal flinke voordelen boven de ouderwetse krantenadvertentie of storende telemarketeer. Zo is het internet een verzameling van grootschalige en gespecialiseerde gemeenschappen, waardoor het mogelijk is om heel gericht de juiste (potentiële) klanten te bereiken. Ten tweede is het een meetbare vorm van adverteren: er kan heel nauwkeurig en automatisch worden bijgehouden hoeveel bezoekers een campagne en advertentie naar de website brengt, en hoeveel van die mensen overgaan tot een aankoop. Verder kan één enkele marketinguiting vele duizenden mensen tegelijk bereiken. En tenslotte biedt digital advertising een ondernemer de kans om een interactie met de klant aan te gaan, en sneller een duurzame relatie te ontwikkelen.

 

Welke vormen kan digital advertising hebben?

We kunnen verschillende soorten van digitaal adverteren onderscheiden. Sommige daarvan zijn zo oud als het internet, andere zijn nog steeds in ontwikkeling en bieden vooral mooie kansen voor de toekomst. Bedrijven kunnen ze zelf inzetten, maar het adverteren ook uitbesteden aan een marketingbedrijf zoals De Nieuwe Zaak. Dit zijn een paar populaire vormen van digitaal adverteren.

 

  • Social media advertising: hierbij worden er advertenties op social media (TikTok, Instagram,
  • LinkedIn, Facebook) gezet. De voordelen zijn dat die nauwkeurig kunnen worden afgestemd op de doelgroep, dat het publiek eerlijke, directe feedback geeft, en dat het bedrijf kan reageren op opmerkingen van hun doelgroep.
  • Display advertising slaat op advertenties die in de vorm van een banner op een andere website worden geplaatst, bij voorkeur natuurlijk op een site met een verwant onderwerp. De bezoekers van die website kunnen zo overgehaald worden om de eigen website te bezoeken en een product of dienst af te nemen.
  • Bij Affiliate marketing zet een bedrijf influencers, tekstschrijvers en andere specialisten in om hun bedrijf of handelswaar te promoten. De gecreëerde advertenties worden geplaatst op ‘affiliate websites’ en maken de bezoekers van die websites attent op het bedrijf. Zulke reclame-uitingen bevatten meestal ‘affiliate links’ die naar het bedrijf of diens producten leiden.
  • Search engine advertising (SEA) betekent dat er advertenties op Google en andere

zoekmachines worden geplaatst. Door voldoende relevante zoekwoorden in de advertenties op te nemen, verhoogt het bedrijf de kans dat die bovenaan de zoekresultaten verschijnen zodra een gebruiker naar een verwant onderwerp zoekt.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten