“Denkend aan Logistiek Holland zie ik… nog meer samenwerking”

De gevolgen van de coronacrisis zijn op verschillende manieren zichtbaar in het bedrijfsleven. Diezelfde crisis brengt sommige bedrijven ook terug naar de basis: waar ligt mijn onderscheidend vermogen en hoe gaan we de toekomst tegemoet? Dat gebeurt ook bij Van Dorst Logistic Services, waar Marcel Verhagen als bedrijfsleider werkt.

In de logistieke branche zijn de gevolgen van de coronacrisis voor het ene bedrijf zichtbaarder dan voor het andere bedrijf. Waar leveranciers van retailers hun omzet hebben zien stijgen, zagen leveranciers van de horeca en evenementenbranche een neergaande lijn. Van Dorst rijdt voor klanten vanuit Frankrijk, Duitsland en België. Behalve opslag en cross docking biedt Van Dorst Logistic Services ook value added logistics. De trucks rijden nog steeds volop, maar door de coronacrisis zag Marcel de vraag naar opslag kleiner worden. Klanten verbeteren nu eerst hun kaspositie.

Positionering

Van Dorst Logistic Services staat met beide benen middenin in de regio en voelt zich betrokken bij de activiteiten in het plaatselijke verenigingsleven. Met twintig medewerkers omschrijft Marcel het bedrijf als iets te klein om ver buiten de regio te kijken. “Daarom kijken we juist nu hoe we ons als logistiek bedrijf verder positioneren in de toekomst.”

Samenwerken met gelijkgestemden

Marcel is ervan overtuigd dat je als bedrijf constant duidelijk moet maken waar je voor staat, waar je roots liggen en wat je te bieden hebt. “Luister daarnaast vooral naar wat de klant van je vraagt en stel zelf ook vernieuwende vragen, want daar kan business uitkomen.” Met het oog op een succesvolle voortzetting van het logistieke bedrijf, gelooft Marcel in samenwerking met gelijkgestemden. In een gesprek met een ondernemer die jaren geleden zijn logistieke bedrijf startte, bleek diegene ooit tegen precies dezelfde vraagstukken aan gelopen te zijn als Marcel nu. “Dan realiseer je je dat je gelukkig niet de enige bent. Je vraagt je ook af waarom we alles zelf willen oplossen als we met elkaar hetzelfde probleem ervaren. Denkend aan Logistiek Holland, zie ik daarom veel meer samenwerking voor me.”

Het elkaar gunnen

Gun elkaar business en versterk elkaar, is de gedachte van Marcel. “Hier in Bergen op Zoom en daarbuiten spreek ik met andere ondernemers in de logistiek en telkens blijkt dat we de taal van de regio spreken. Samen kun je prijscompetitief zijn en tegenwicht bieden aan partijen die vele malen groter zijn.” Als voorbeeld noemt Marcel de mogelijkheid tot extra opslag bij een andere logistiek dienstverlener in Bergen op Zoom op het moment dat hij zelf ruimte tekort komt. “Dat zien we echt als een langdurige business relatie met iemand hier uit de streek. Een grote partij die verderop zit, voelt niet wat hier gebeurt. Samen willen we onderscheidend blijven.”

In de toekomst is Marcel van plan meer samenwerkingen in de regio te intensiveren, zodat ze samen sterk staan in de regio. Het transportbedrijf gelooft daarnaast dat flexibiliteit en kleinschaligheid zorgen dat klanten zich met je verbonden blijven voelen.

Maximale flexibiliteit

Marcel is ervan overtuigd dat je als bedrijf je onderscheidend vermogen scherp moet stellen, wil je de concurrent tegenwicht kunnen bieden. “Daarom zorgen wij voor maximale flexibiliteit in het voorbereiden van onze flexibele vloeistofcontainers. Stel je ons vandaag een vraag, dan bouwen we de container op naar wens van de klant en rijden we de volgende dag. Zelf hebben we bijvoorbeeld maar een paar trailers en wel een groot aantal chassis in combinatie met onze partners in de regio kun je zo flexibel service bieden aan je klanten. Samenwerking kan dan business opleveren voor ons beide, dit klinkt voor ons ontzettend logisch.” Hij verwijst een laatste keer naar het gedicht van Hendrik Marsman: “Denkend aan Logistiek Holland, geloof ik dat we kansen en uitdagingen in de logistiek samen moeten aanvliegen.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten