De Rietvelden in Den Bosch: van ‘brownfield’ naar groene hub

In een serie van vijf artikelen vertellen ondernemers, investeerders en de gemeente ’s-Hertogenbosch over de transformatie van industrieterrein De Rietvelden. Vandaag deel 2 van de serie.

Grote voordelen van een multimodale locatie

Eind 2020 leverde logistiek investeerder WDP op De Rietvelden een nieuw distributiecentrum op, ter grootte van 55.000 m². Het is een prachtig, duurzaam gebouw dat drie bedrijven huisvest. “Een verouderd bedrijventerrein verduurzamen is mooi werk”, zegt Martijn Sleutjes, Business Development Manager bij WDP. “Je neemt afscheid van oude, energie slurpende panden en vervuilde terreinen om de grond beter, duurzamer en efficiënter te benutten. Wij hadden al jarenlang interesse in deze grond, omdat we het een heel geschikte locatie vinden voor de logistiek. Den Bosch is centraal gelegen en heeft één van de grotere binnenlandse containerterminals. En het mooie van De Rietvelden is: de terminal is hier centraal gelegen. Deze locatie is dus multimodaal én we hoeven niet ver te rijden van de terminal naar ons DC. Dat maakt het duurzamer, sneller, efficiënter en daardoor ook kostentechnisch voordeliger. Ons vertrouwen in de potentie van De Rietvelden, was dan ook vanaf het begin hoog.”

Duurzaam alternatief voor wegvervoer

Ook BCTN, eigenaar van de containerterminal op De Rietvelden, beaamt de goede ligging van het bedrijventerrein. “Den Bosch is voor ons een uitmuntende locatie”, zegt directeur Joop Mijland. “We zitten hemelsbreed maar een paar honderd meter van onze goede klant Heineken en andere samenwerkingspartners. Het verzorgingsgebied rondom de terminal in Den Bosch is daardoor zeer efficiënt, doelmatig en duurzaam te bedienen.”
BCTN is de grootste inland terminalgroep van Nederland, met terminals op acht locaties in Nederland en België. Op jaarbasis vervoert BCTN zo’n 650.000 TEU (20’en 40’containers) over het water van en naar de zeehavens in Rotterdam en Antwerpen.

Joop Mijland: “De binnenvaart is een duurzaam alternatief voor containervervoer over de weg, waarin we flinke stappen vooruit maken. De ontwikkeling van twee nieuwe, duurzame schepen is daar een voorbeeld van. In eerste instantie zullen deze schepen nog hybride varen, waarbij we al een reductie van 40% op uitstoot en energieverbruik gaan zien. De schepen zijn zo ontworpen, dat ze volledig elektrisch gaan varen zodra de batterijen en laad-infrastructuur hiervoor gereed zijn.”

In deel 3 meer over de logistieke dienstverlening op De Rietvelden

Lees ook deel 1 van de serie. 

Auteur: Maartje van Roessel

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten