De Rietvelden in Den Bosch: van ‘brownfield’ naar groene hub deel 3

In een serie van vijf artikelen vertellen ondernemers, investeerders en de gemeente ’s-Hertogenbosch over de transformatie van industrieterrein De Rietvelden. Vandaag deel 3 van de serie.

Op maat gemaakte logistieke dienstverlening

Industrieterrein De Rietvelden maakt de laatste jaren een geweldige ontwikkeling door. Sprekende voorbeelden hiervan zien we bij Spierings Smart Logistics en Brouwers Logistics, twee logistieke dienstverleners die beide flink uitbreiden. Hierbij wordt tegelijkertijd een enorme verduurzamingsslag gemaakt. Zo liet Brouwers Logistics, naast het in 2018 geopende DC, een nieuw warehouse bouwen, waarmee het zijn opslagcapaciteit zo’n beetje verdubbelt. Beide warehouses worden in de toekomst voorzien van zonnepanelen. “Dat is een totale oppervlakte van 24.000 m²”, zegt eigenaar Toine Brouwers. “Op die manier kunnen we volledig energieneutraal of zelfs energie leverend worden.”

Spierings Smart Logistics ziet een toekomstvisie waar het bedrijf al jaren in investeert, nu grotendeels verwezenlijkt. “Al tien jaar geleden hadden wij duidelijke ideeën voor een ‘smart hub’ op De Rietvelden”, vertelt eigenaar Frank Bruurs. “Een locatie waar opdrachtgevers een complete logistieke dienstverlening vinden. Van containerterminal tot douanediensten, warehousing en distributie vanuit en naar het achterland. Stap voor stap hebben we met een aantal partijen toegewerkt naar de verwezenlijking hiervan. Feitelijk zetten we nu een logistieke ‘city’ neer met nagelnieuwe mogelijkheden, die voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van duurzaamheid. Zowel in het vastgoed als in de supply chain en het optimaliseren van samenwerkingsverbanden, waardoor we de lege kilometers zoveel mogelijk beperken. De Rietvelden is daarmee een zeer groene én prijstechnisch gezien interessante plek. Uit kostprijsberekeningen van onafhankelijke bureaus, komt ‘s-Hertogenbosch als één van de betere locaties uit de bus.”

Hij benadrukt nogmaals dat samenwerking de kracht van de hub is. “Een complete dienstverlening kun je niet alleen bieden.” Dat beaamt Guido Handels, directeur van (onder andere) H&B Logistics: “Onze samenwerking met bijvoorbeeld Heineken en BCTN noemen wij geen samenwerking, maar partnerships”, zegt Handels. “Dat gaat nog veel verder dan samenwerken. In de meerjarencontracten die wij met Heineken, maar ook met andere klanten tekenen, zijn ‘groene clausules’ vanzelfsprekend. Het is daarbij cruciaal dat we het samen doen.”

In deel 4 meer over Heineken, als belangrijke spil op dit bedrijventerrein

Auteur: Maartje van Roessel

 

 

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten