“De relatie tussen het bedrijfsleven en het onderwijs moet beter”

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit. Hoe houd je als bedrijf de business nog lopend? Moet je herstructureren of reorganiseren? Een accountant kan hierin ondersteunen. Maar ook deze sector kampt met personeelstekorten. Erik van der Most, Regiodirecteur Advies, en Kim van de Steeg, Junior HR-adviseur bij accon■avm vertellen over de relatie tussen het onderwijs en de accountancywereld.

“Bij accon■avm werven we onder andere Young Talents (studenten en starters). Wat me hierin opvalt is dat studenten vaak een verkeerd beeld hebben van het accountancy vak. Het zou saai en stoffig zijn. Maar dat is tegenwoordig helemaal niet meer zo. Zeker niet in onze organisatie! We bieden meeloopdagen en stages aan, en communiceren actief op diverse events met studieverengingen, hogescholen en universiteiten. Zo proberen we dit beeld op te frissen”, vertelt Kim.

Kolommen invullen met een ganzenveer

“Ik denk dat dat beeld mede komt door wat ze op school leren”, voegt Erik toe. “Het curriculum is al jaren hetzelfde. Studenten worden opgeleid alsof ons vak bestaat uit een kolommenbalans invullen met een ganzenveer. Terwijl we bezig zijn met dashboarding en bedrijfsscans. We zetten data om in managementinformatie. Het idee dat we alleen maar boekhouden in Excel-sheets is heel achterhaald.”

Accountancy wordt dynamischer

Erik vervolgt: “Om die reden denk ik dat er op scholen een soort raad van toezicht moet zijn die het curriculum actueel houdt. Als accon■avm dragen we daaraan bij. Zo neemt een collega, Jesse van der Hoff, deel aan een soort denktank bij Hogeschool Avans en geeft hij periodiek les op Nyenrode. Hij is IT-auditor, iets dat in de accountancy steeds belangrijker wordt. Hij houdt zich bezig met het beoordelen van IT-omgevingen in het kader van de controle van jaarrekeningen en met data-analyse. In welke mate beheerst het management de risico’s in de IT-omgeving, bijvoorbeeld het risico op ransomware? Welke kansen en bedreigingen zie je aan de hand van de data?”

Professionals voor de klas

“Ik denk dat het ook goed is om mensen uit het bedrijfsleven te stimuleren om bijvoorbeeld één dag per week les te geven”, zegt Kim. “Zelf volg ik ook nog een opleiding. Daarbij merk ik dat ik het leuker vind om naar verhalen te luisteren van docenten die zelf nog actief zijn in het bedrijfsleven of daar veel ervaring in hebben. Je houdt zo de praktijk in het klaslokaal.” Erik vult aan: “Daarbij levert het een mooie wisselwerking op. Je neemt nieuwe inzichten van studenten direct mee terug de praktijk in.”

Breder oriënteren

Een andere manier om studenten een betere indruk van het werkveld te geven is door meer contactmomenten aan te bieden, vindt Kim. “Ze doen vaak maar één of twee stages en dan moeten ze kiezen in welke richting (RA of AA) ze op willen. Studenten zouden meer ruimte moeten krijgen om zich breder te oriënteren”. Volgens Erik zijn bedrijven bereid om daarin mee te investeren. “Een stagiair blijft vaak hangen. Je moet ze inwerken, maar je houdt er écht een goede collega aan over. Daarbij zijn onderwerpen als digitalisering en duurzaamheid voor veel jongeren vanzelfsprekend, terwijl organisaties daarin vaak nog zoekende zijn. Dus ook voor dat soort onderwerpen zijn inzichten van studenten en starters heel welkom.”

Vragen, opmerkingen of sparren met Erik of Kim? Neem contact op of kijk op https://acconavm.nl/

Kim van de Steeg | k.vandesteeg@acconavm.nl | +31884468343

Erik van der Most | e.vandermost@acconavm.nl | +31884467123

accon■avm wordt Flynth.
De dienstverlening aan ondernemers gaat onverminderd door, met onze vertrouwde adviseurs en accountants.

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten