De Nieuwe Leerweg biedt kansen affiniteit met techniek te vergroten

“Als je baangarantie wilt én je bovendien door wilt ontwikkelen, dan zit je in de techniek heel erg goed.” Piet Philipsen, directeur van Simac Learning Solutions in Veldhoven, zegt het bijna achteloos. Maar hij weet precies waar de schoen wringt. Overal in de techniek zit men te springen om goed opgeleid en enthousiast personeel. Dat vraagt om samenwerking in de driehoek onderwijs – leerling/student – bedrijfsleven. Gelukkig worden er stappen op dat gebied gezet, bijvoorbeeld met de introductie van De Nieuwe Leerweg.

Simac Learning Solutions is allesbehalve een onbekende voor opleidingen techniek in het VMBO en MBO, techniekbedrijven en brancheverenigingen. De kernactiviteiten lagen vooral in het ontwerpen en ontwikkelen van E-learning en het aanbieden van die content via het digitale leerplatform LearningBOX. “Daar is eigenlijk een derde dienst bijgekomen”, stelt Philipsen. “Dat is onderwijsadvies. Wij zijn betrokken bij pilots voor De Nieuwe Leerweg, die in 2024 zijn opwachting maakt in het onderwijs. Die behelst een verandering in het VMBO Beroepsonderwijs om praktijkgerichte programma’s in het onderwijs te verweven, bijvoorbeeld techniek programma’s. Hierdoor raken leerlingen breder georiënteerd en biedt het onderwijs de mogelijkheid om de affiniteit van kinderen met de meer praktijkgerichte vakken, waaronder techniek, maar ook zorg en ict te ontdekken.”

Brabant Leert

Samen met alle Brabantse MBO-scholen is Simac Learning Solutions in gesprek over het bestaande traject Brabant Leert. “Daarin maken we met elkaar, onderwijs en het bedrijfsleven, de wereld van de techniek zichtbaar in de regio”, legt Philipsen uit. “Dat doen we voor jongeren, maar bijvoorbeeld ook voor volwassen personeel, wat op zoek is naar om- en bijscholing. We willen op die wijze gezamenlijk het beroepsonderwijs – VMBO en MBO – nog beter neerzetten.” Hij ziet E-learning daarbij bovenal als een middel, niet als doel op zich. “Maar E-learning biedt ook de mogelijkheid om met Virtual Reality of met Augmented Reality te werken. Dat zijn heel innovatieve tools, waarmee je perfect kunt laten zien hoe de nieuwe techniek eruit zien. Denk ook aan robotisering. Het werk wordt complexer en door die ontwikkelingen verandert ook het onderwijs. Mensen leren een ander soort techniek.”

Tijd nodig

Philipsen onderkent dat de ontwikkelingen tijd nodig hebben. “Ouders moeten hier ook in mee willen gaan. Het lijkt wel alsof veel ouders hun kind liever naar meer theoretisch onderwijs zoals HAVO of VWO zien gaan, dan dat ze met hun handen gaan werken. Het is heel simpel: wie nu voor techniek kiest, is zeker van een baan. Werken in de techniek was vroeger vooral smeer en vies, maar dat is nu wel anders. De innovatiekracht in de techniek is enorm. Dat vraagt dan ook een stuk meer van leerlingen en studenten dan vroeger.” Simac Learning Solutions wil graag verbinden en ziet het gezamenlijke belang: “Wij hebben hart voor techniekonderwijs en de bedrijven die daarop aansluiten. Die bedrijven onderkennen het belang van een goede doorstroming van technische medewerkers gelukkig ook. De beschikbare kennis moet worden overgebracht. Dat is het gezamenlijke doel.”

Auteur: Ton de Kort

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

SIMAC
SIMAChttps://www.simac.com/nl/
We ontwerpen, bouwen, beheren en beveiligen computernetwerken, automatiseren winkels, verbeteren zorgprocessen, voorzien scholen van presentiesystemen, bouwen automatische inspectiesystemen, automatiseren industriële processen, leveren alles voor glasvezelverbindingen, we maken digitaal factureren mogelijk, ontwikkelen e-learning en ondersteunen gemeentes in het WMO-proces.

Meer berichten