De Groot – grootsgedrukt.nl: ‘We hebben durf gehad om in moeilijke tijden toch te investeren’

De Groot – grootsgedrukt.nl: ‘We hebben durf gehad om in moeilijke tijden toch te investeren’

‘Ik was 17 toen ik met een kleine, tweedehands drukmachine startte met drukken. Ik bracht het drukwerk op de brommer rond naar klanten.’ Samen met Floor de Groot, directeur bij De Groot – grootsgedrukt.nl in Goudriaan, blikken we terug op de afgelopen 55 jaar. Een periode waarin zijn drukkerij hoogte- en dieptepunten kende.

De Groot – grootsgedrukt.nl kent haar oorsprong in het drukken van theologische boeken. De Groot: ‘We drukten Bijbels, maar ook geschriften van bijbelgeleerden die hun mening hadden over kerkelijke onderwerpen. Daar was op dat moment landelijk veel belangstelling voor.’ Gaandeweg kwam De Groot in contact met een heel ander deel van de markt: bedrijven die drukwerk nodig hadden. ‘Dat beviel ons wel. Het drukken van alleen boeken was vrij beperkt en de grafische markt was in de jaren ’60 volop in beweging.’

Technisch hoogstandje uit Japan
Als we De Groot vragen naar een bijzondere mijlpaal in 55 jaar De Groot – grootsgedrukt.nl, vertelt hij over zijn reis naar Japan. ‘Eind jaren ’80 volgden we de technische ontwikkelingen in drukwerk op de voet. De kwaliteit van drukwerk verschilde in die tijd nog enorm. Er gonsden berichten dat vooral Japanse drukpersen helemaal klaar waren voor de toekomst. Ik ben toen afgereisd naar Japan om de verschillende machines te bekijken. Niet lang daarna waren wij één van de eerste drukkerijen met een Japanse Komori drukpers.’

Durf om te investeren
Maar het bedrijf van De Groot kende ook mindere tijden. De drukkerijsector kreeg te maken met een sterke afname in de vraag naar drukwerk. ‘Veel drukkerijen – hele fijne collega’s – hebben het in die periode niet gered’, vertelt De Groot. ‘Dat was niet aan hen te wijten, de markt was enorm gekrompen. Op een gegeven moment konden 20 à 30 drukkerijen al het drukwerk van Nederland maken.’ Hoe lukte het De Groot wel om het hoofd boven water te houden? ‘We hadden een heel duidelijk beeld voor ogen hoe onze drukkerij de toekomst in kon gaan. En daar hebben we aan vastgehouden. We hebben durf gehad om in moeilijke tijden toch te investeren.’

Eén grote familie
Inmiddels is het bedrijf van De Groot uitgegroeid tot één van de grootste full-service drukkerijen in Nederland. Met 150 collega’s werkt De Groot – grootsgedrukt.nl dagelijks aan het verwerken van de meest uiteenlopende aanvragen: van het kleinste visitekaartje tot de grootste poster. Advies op maat en nét dat extra stapje doen voor de klant, spelen daarin een grote rol. De Groot: ‘We zijn nog steeds een familiebedrijf, we voelen ons één grote familie.’

Vertrouwen in de toekomst
Het familiebedrijf-gevoel draagt ertoe bij dat De Groot behoorlijk wat ambitie heeft voor de toekomst. ‘Op basis van onze technische kwaliteit en de inzet van onze medewerkers durven we meer investeringen te doen. Naar mijn idee kunnen onze mensen daar echt mee omgaan. Als de economische omstandigheden ons gunstig gezind zijn, zie ik een grote toekomst voor ons bedrijf.’

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten