De Groot – grootsgedrukt.nl: groots in print- en drukwerk

‘Wat u ook wilt drukken: druk het Groots!’ Die kreet op de website van De Groot in Goudriaan laat niets aan de verbeelding over. Bij deze méér dan ervaren drukkerij beschikt men over alles onder één dak: van een full service drukkerij tot een moderne printshop. Of het nu gaat om kleine of grote oplages, om print of offset: maak u niet druk: kies voor De Groot – grootsgedrukt.nl!

Klaas-Jan Visser is teamleider productie bij de drukkerij van De Groot. Jochem van Dalen is daar teamleider van de printshop. Denk nu echter niet dat beide heren elkaar als concurrent zien. Welnee: ze beseffen juist dat ze elkaar versterken. “Wij zijn heel lang alléén een drukkerij geweest”, blikt Visser terug. “Op het hoogtepunt stonden hier 12 drukpersen! Op dit moment kunnen we klanten voorzien van alle soorten drukwerk: van zakelijk tot exclusief, van boeken tot magazines.” De laatste jaren zag men bij De Groot echter steeds meer vraag ontstaan naar print. Van Dalen: “Wij hadden al wel 15 jaar een printshop, maar daar was nauwelijks werk in. Printorders werden, voor mijn aanstellen, allemaal uitbesteed. Met mijn komst zijn wij deze orders steeds meer zelf gaan printen. Daarmee hebben we onze eigen printshop nieuw leven ingeblazen. We drukken én printen nu volop in ons eigen pand. We vullen elkaar perfect aan. Lage oplages gaan veelal in print, alles wat groter is wordt gedrukt.”

Kwaliteit
De printshop van De Groot draait goed omdat nu eenmaal niet álles gedrukt kan worden. De beide teamleiders beseffen dat en willen hun klanten altijd en overal kwaliteit bieden. “We hebben allebei aan de pers gestaan, weten waarover we praten”, stelt Visser. Hij ziet dat klanten sneller voor de optie printen kiezen: “Bij lagere oplages ligt dat voor de hand. Dan heb je bovendien te maken met kortere runs. Dat werkt een stuk efficiënter.” Het aantal actieve drukpersen is dan ook teruggelopen, maar drukken verdwijnt niet. “Het is financieel onhaalbaar, dat printen drukken uit de markt verdringt bij grote oplages.”, weet van Dalen. “Wél is het zo dat veel klanten het kwaliteitsverschil tussen printen en drukken niet zien. Printen wordt echt steeds beter.” Daardoor hebben klanten de keus uit twee volwaardige concepten. De Groot merkt dat ook. Zo wordt voor één klant in een bepaald segment postermateriaal op de drukpers vervaardigd, waar het voor een andere klant uit datzelfde segment wordt geprint.

Maatwerk
Doordat De Groot alles onder één dak heeft, wordt er veel maatwerk voor klanten gedaan. “Dat benut onze overcapaciteit. Je gooit niets meer weg”, concludeert Visser tevreden. Met de aanschaf van een nieuwe groot formaat drukpers wordt dat maatwerk alleen nog maar verder versterkt. Een trouw en tevreden klantenbestand plukt er de vruchten van. “In onze printshop wordt er veel besteld via de webshop”, licht van Dalen toe. “Dat werkt zowel snel als gemakkelijk. Die klanten blijven terugkomen.” Het kleine offsetwerk loopt terug, dat is duidelijk zichtbaar. Maar omdat het printen van PMS-kleuren lastig blijft, gebeurt dat bijvoorbeeld nog altijd in aan de offsetkant. Van Dalen: “En grote oplages kun je niet gaan printen. Dat wordt te duur. Zodra je de opstartkosten (drukplaten en instelpapier) van drukken eruit hebt, word drukken goedkoper dan printen. ”Klanten weten het veelzijdige bedrijf van verre te vinden, vanuit Duitsland, België en zelfs Noord-Frankrijk. Dat zegt iets over de naam die De Groot – grootsgedrukt.nl heeft opgebouwd. Beide kanten van het bedrijf bieden nog volop groeipotentie, zo zien de heren. “Wij springen in op de veranderingen in de markt, werken nu bijvoorbeeld ook voor verpakkingsdrukkers”, besluit Visser.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten