De Graaf Logistics: “Een langetermijnrelatie met onze werknemers”

graaf

“De Graaf Logistics bestaat al meer dan 100 jaar en is een echt familiebedrijf. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vele jubilarissen die we jaarlijks mogen feliciteren.” Jan Visser, directeur HR en facilitair, vertelt vol trots over de logistiek dienstverlener uit Oosterhout. “We zetten ons in om mensen tot hun pensioen bij ons te houden. Daarnaast willen we natuurlijk nieuwe medewerkers verwelkomen die bij het bedrijf passen.”

Creatief te werk gaan

Dat verwelkomen van de juiste mensen doet De Graaf Logistics op verschillende manieren. Jan Visser: “Naast ervaren mensen die binnen de branche van werkgever wisselen zien we twee andere stromen. Jongeren die vanuit school binnenkomen en zij-instromers vanuit een andere branche, die een baan willen in transport en logistiek. Bij jongeren is het best ingewikkeld. Logistiek is namelijk geen vak op de middelbare school. Jongeren komen vaak alleen per toeval in aanraking met logistieke beroepen. Bijvoorbeeld via kennissen of familieleden in de branche. Andere jongeren moeten we op een slimme manier enthousiast maken voor ons vak.”

Opleidingen in eigen huis

Met middelbare scholen organiseert De Graaf snuffelstages en rondleidingen om tieners te enthousiasmeren. Daarnaast werkt het bedrijf samen met andere logistieke bedrijven en met mbo-logistieke opleiders in West-Brabant. “We zijn een BBL-leerbedrijf voor leerlingen die vakrichtingen volgen in de logistiek. Die zijn vier dagen per week bij ons aan het werk en gaan één dag naar school. Met andere bedrijven en opleiders ontwikkelen we nu hybride onderwijs, waarbij de theorie direct aansluit bij de praktijk. Kortgezegd zorgen we voor klaslokalen, komen de leraren naar ons toe en kan die ene lesdag bij ons op het bedrijf plaatsvinden. Zo oefenen de leerlingen de theorie direct in de praktijk.”

Intrinsieke motivatie is de sleutel

Ook zij-instromers zijn volgens Visser welkom bij De Graaf Logistics: “Iedereen die intrinsiek gemotiveerd is en het vak wil leren, krijgt bij ons een kans. Als logistiekmedewerker in ons warehouse of onze cross-dock, maar ook als chauffeur. Veel nieuwe collega’s hebben eerst alleen rijbewijs B. Die kunnen beginnen in ons logistiekcentrum of op een bus. En als ze er klaar voor zijn, bieden we ze aan om hun code 95 en grote rijbewijzen te halen. Afgelopen jaar zijn 16 collega’s op die manier van rijbewijs en voertuig gewisseld.”

Minder werken levert veel op

Om medewerkers tot hun pensioen in dienst te houden, is een goede balans tussen werk en privé erg belangrijk. Visser: “We zorgen goed voor onze mensen en zij zijn goed voor ons. We stimuleren al een jaar of zes een kortere werkweek. Geen 60 uur meer, maar vier dagen werken. En er zijn zelfs medewerkers die maar één dag per week werken. Dat houdt ons flexibel en onze collega’s fris. Mensen nemen bijvoorbeeld geen vrij meer om naar de dokter of tandarts te gaan, maar regelen dat op hun vrije dag. En is het een drukke week, bijvoorbeeld voor de feestdagen? Dan loopt iedereen graag een stapje harder, zodat we onze klanten optimaal kunnen blijven bedienen.”

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten