De drie pijlers van zoekmachine optimalisatie!

Als je tijd besteedt aan het ontwerpen van een mooie website, wil je ook dat zoveel mogelijk mensen het kunnen vinden. En nog belangrijker, actie ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld het kopen van een product zijn of het aanvragen van een offerte. Met zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat de kans groter wordt dat deze acties zullen slagen!

Je kunt heel veel zelf doen als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Wat je kunt doen bestaat uit drie pijlers. De pijlers zijn content optimalisatie, technische optimalisatie en linkbuilding. We gaan in dit artikel dieper in op deze SEO-termen.

Pijler 1: Content optimalisatie

Content optimalisatie gaat over alle content op de website. Dit wordt ook wel on-page SEO genoemd en dat houdt in: alles wat je met ‘het oog’ kunt zien. Het is belangrijk dat de teksten op de website aansluiten bij de zoekopdracht van bezoekers. Om dit goed aan te pakken is het belangrijk een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Zo weet je welke zoekwoorden en zoektermen je bezoekers gebruiken om de juiste producten te vinden. Hier kun je dan goed op inspelen. Daarna is het belangrijk om de structuur van je content goed in te richten. Denk hierbij aan HTML headings en het schrijven van unieke content. Gebruik altijd je eigen geschreven content, anders is er namelijk sprake van duplicate content. Dit kan je resultaat in Google negatief beïnvloeden en dat wilt niemand!

Pijler 2: Technische optimalisatie

Technische SEO heeft te maken met alles wat aan de achterkant plaatsvindt van de website. Het is erg belangrijk omdat het zorgt voor een goede gebruikservaring en dat is op zijn beurt weer goed voor de zoekmachines.

Je kunt de gebruikservaring meten aan de hand van Core Web Vitals. Hiermee meet je de laadsnelheid, het reactievermogen en de visuele stabiliteit van een website. Daarnaast kun je met structured data een stukje code meegeven aan je content. Zo zorg je ervoor dat Google de context kan begrijpen van de inhoud op de website.

Nog een onderdeel van technische SEO is de website responsive. Met responsive zorg je ervoor dat de website ook mobiel vriendelijk is. De meeste mensen bezoeken een website namelijk via een mobiel apparaat.

Pijler 3: Linkbuilding

De laatste pijler van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding, oftewel off-page SEO. Linkbuilding is op zoek gaan naar relevante en betrouwbare externe links. Externe links zijn links vanaf een website op een ander domein. Dit noemt men weer backlinks. Het doel van linkbuilding is een sterke backlink opbouwen om zo de online autoriteit van je website te vergroten. Linkbuilding heeft een aantal voorwaarden namelijk: relevantie, betrouwbaarheid en autoriteit.

Bedenk altijd goed naar welke externe links je eigen website gelinkt moet worden. Foute backlinks kunnen namelijk ervoor zorgen dat je vindbaarheid minder wordt. Hoe hoger de kwaliteit van de externe link, hoe hoger de autoriteit. En dat is natuurlijk weer positief voor zoekmachine optimalisatie.

Na het lezen van dit artikel weet je dus nu wat de drie pijlers zijn van zoekmachine optimalisatie en wat je er voor moet doen. Ben jij al aan de slag gegaan met de drie pijlers? SEO uitbesteden kan natuurlijk ook! Dan hoef jij niks te doen, en wordt het voor je gedaan!

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten