Die kansen liggen meer dan ooit online, en dat brengt op zijn beurt weer interessante nieuwe voordelen met zich mee.
Handen niet op de knip
Tijdens de eerste lockdown hebben we gemerkt dat mensen niet de hand op de knip hielden. Sterker nog, velen grepen de mogelijkheid om dingen in huis te veranderen. Bouwmarkten en woonwinkels spinden er garen bij. Nu, tijdens de tweede lockdown, moeten ook zij gesloten blijven. Waar bouwmarkten wel al aan online verkoop deden, gold dat zeker niet voor alle woonwinkels. Wie koopt er immers meubels zonder ze gezien en getest te hebben?
Online verkoop verrassend
Best veel mensen, eigenlijk, ondervonden ze bijvoorbeeld bij de woonwinkels van Woonboulevard Wijchen toen ze als de wiedeweerga hun verkoop naar online verplaatsten. Ook grote investeringen als meubels worden ‘gewoon’ online gedaan. Videobellen met verkoopmedewerkers die meubels laten zien leidt ook tot verkopen, zo bleek. Het is een uitstekend voorbeeld van hoezeer je de consument niet moet onderschatten. Als men iets wil, dan schaft men het aan. Ook als het online moet. Dat betekent dat er ook weer nagedacht kan worden over het maken van investeringen door ondernemers, want de klanten zijn er wel degelijk nog steeds.
Oog op het buitenland
Waar de markt voor een fysieke winkel in de regio ligt, kan de markt voor online verkoop natuurlijk in potentie een stuk groter zijn. Niet alleen heel Nederland kan jou online vinden en bij jou bestellen, er is ook de potentie om aan klanten van over de grens te verkopen als het gaat om producten die met de post te versturen zijn. In principe is dat, zeker binnen de EU, helemaal niet zo’n ingewikkelde stap om te maken. Verzending is duurder, maar het is aan de klant of die er de kosten voor over heeft. Alle reden dus om te investeren in het laten vertalen van je website in andere talen als Engels, Duits en Frans dus om een hele nieuwe schare klanten aan te spreken. Fairlingo kan ondernemers daarbij van dienst zijn.
Hoewel er met enige regelmaat vol afgrijzen wordt gereageerd op een notie als ‘het nieuwe normaal’, is het onvermijdelijk dat de gevolgen van de coronacrisis op het consumentengedrag voor een deel zullen blijven. Waar online verkoop als sterk aan het groeien was, heeft het afgelopen jaar bewezen dat er online nog veel mogelijk is dan we dachten. Dat moeten ondernemers vooral in hun oren knopen en meenemen in hun bedrijfsvoering in de toekomst.