Data uitwisseling cruciaal om aansluiting niet te missen

Ondernemers en bedrijven bewust maken van de waarde van data is veel meer een taak van accountants of brancheverenigingen dan van IT bedrijven. “Die zijn slechts facilitair” zegt René Knapen, directeur van TANS, gespecialiseerd in software applicaties voor transportbedrijven. “Als IT leverancier kunnen wij wél laten zien welke oplossingen er voorhanden zijn en wat je allemaal met data kunt doen. En dat is oneindig veel. Als je nú als transportbedrijf niet met data aan de slag gaat, dan mis je straks echt de aansluiting.”

Er zijn verschillende soorten data: publieke data zijn van de overheid of van de wereld als samenleving en zijn voor iedereen toegankelijk. Private data zijn bijvoorbeeld gegevens van je klanten of leveranciers. “Wat je met die data doet of hoe je ze gebruikt is afhankelijk van je strategie”, vertelt Knapen. “Er zijn bedrijven die data pas gaan inzetten op het moment dat iets niet lekker loopt. Ze willen bijvoorbeeld weten waarom het op het ene losadres zoveel langer duurt om een pallet te behandelen dan op een ander adres. In zo’n geval gebruik je data reactief. Er zijn ook bedrijven die data proactief gebruiken om hun beleid te bepalen. Om bijvoorbeeld op basis van data vooraf te analyseren wat het voor de bedrijfsvoering zou betekenen als het depot niet op locatie A maar op locatie B zou staan.”

Nieuwe inzichten

Om te voorkomen dat in de nabije toekomst het wegennet in Nederland volledig dicht slibt, moeten overheid en bedrijfsleven elkaar gaan helpen om de verkeersstromen efficiënter te laten verlopen. “Dat lukt alleen maar door het delen van data”, legt Knapen uit. “Enerzijds kan de overheid voorkeursroutes voor bepaalde tijdvakken aangeven. Anderzijds kunnen bedrijven hun planning gaan delen met de overheid. Zo weet je van tevoren waar de drukte wordt verwacht en kunnen er maatregelen getroffen worden: bijvoorbeeld snelheid verlagen, spitsstroken openzetten, exceptioneel vervoer tijdelijk niet toestaan etc. Als transportbedrijven hun systemen met deze data kunnen vullen, dan kan een planner straks veel efficiënter plannen.”

Richtlijnen en protocollen

De communicatie met de IT-systemen van de overheid is nog wel een heikel punt. “Er zijn maar liefst 26 overheidsdiensten waarmee de logistieke sector te maken heeft”, aldus Knapen. “Data van en naar al die 26 instanties moet straks op een gestructureerde manier verwerkt worden. We weten inmiddels allemaal dat er veel fout kan gaan in IT-systemen van de overheid. Daarom is men nu van overheidswege strakke richtlijnen en protocollen aan het opstellen voor het aanleveren van data in bepaalde formats. Hier zal straks iedereen aan moeten voldoen.”

Wake-up call

Niet alleen de logistieke sector, maar ook de IT leveranciers zoals TANS moeten hierop voorbereid zijn. Veel van hen zijn lid van DALTI, de vereniging voor IT leveranciers in de logistiek die met de overheid praat om efficiënt met elkaar te communiceren. “Wij moeten ervoor zorgen dat onze systemen op tijd aangepast en klaar zijn om deze data straks uit te kunnen wisselen”, bepleit Knapen. “Achterover leunen en afwachten is er voor ons niet bij. Er is een enorme schaarste aan IT personeel, dus we moeten alle zeilen bij gaan zetten om deze nieuwe ontwikkeling in de nabije jaren te ondersteunen. Maar de primaire verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij onze klanten, de logistieke dienstverleners. Zij zullen IT en het delen van data veel meer moeten omarmen en durven te investeren in innovaties. Ga het doen! Want als je nooit leert zwemmen, dan is de kans groot dat je verdrinkt.”

Auteur: Dianne Huijskens

GERELATEERD

Artikel gaat over

TANS B.V.
TANS B.V.http://www.tans.net
IT-applicaties voor het optimaliseren van logistieke stromen.

Meer berichten