Coronacrisis heeft gevolgen voor de auto van de zaak

Sinds de uitbraak van corona is thuiswerken de norm. Ook na corona zullen veel werknemers hun werkzaamheden (deels) vanuit huis verrichten en minder naar kantoor gaan. Hierdoor rijden er een stuk minder auto's op de weg.

Dat heeft uiteraard gevolgen voor de auto van de zaak.

Thuiswerken ook na corona de norm

Uit een enquête van DVJ Insights onder 272 werkgevers blijkt dat thuiswerken ook na corona de nieuwe norm wordt. Een kleine 60 procent van de werkgevers kiest voor een mix: deels thuis en deels op kantoor werken. 27 procent van de werkgevers verwacht dat het personeel een à twee dagen gaat thuiswerken en 33 procent kiest zelfs voor twee à drie dagen. Hiermee geven zij gehoor aan de wensen van de meeste werkende Nederlanders. Zeker de helft van de Nederlanders blijft graag vanuit huis werken na de coronacrisis. Dit bleek uit een eerder onderzoek van Intermediair en de Nationale Vacaturebank. Hierdoor kunnen werknemers ook geld besparen op hun autoverzekering. Dat kan door een lagere kilometrage door te geven aan de verzekeraar. Eventueel kunnen zij bij een andere aanbieder de auto verzekeren, als dat goedkoper is. Ook voor werkgevers brengt thuiswerken voordelen met zich mee. PWC rekende uit dat een thuiswerkdag een werkgever een kostenbesparing kan opleveren van 374 euro per jaar. Gaat het om drie dagen thuiswerken? Dan kan de kostenbesparing oplopen tot meer dan 1000 euro per jaar.

Aantal zakelijke leasepersonenauto’s daalt met 2,1 procent

Het vele thuiswerken leidt logischerwijs ook tot minder zakelijke autokilometers. Volgens Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) daalde de gemiddeld gerealiseerde jaarkilometrage bij contractbeëindiging bij zakelijke personenauto’s van 33.100 kilometer (2019) naar 31.400 kilometer (2020). Ook daalde het het aantal zakelijke leasepersonenauto’s voor het eerst in jaren met 2,1 procent tot 724.000 auto’s. Veel grote bedrijven verwachten dat hun leasewagenpark de komende jaren nog verder afneemt. Zo heeft KPN op dit moment 3000 leaseauto’s die elk jaar gemiddeld 35.000 kilometer rijden. KPN denkt dat dit met ongeveer een derde gaat dalen. Opvallend is dat private lease in 2020 juist groeide met 14 procent naar 214.300 personenauto’s.

Deelauto’s worden steeds interessanter

Door de coronacrisis zal de mobiliteitsbehoefte de komende jaren enorm veranderen. Zowel het bedrijf alsmede de werkgever heeft behoefte aan flexibiliteit. Denk hierbij aan een flexibel leasecontract, waarbij de organisatie op ieder willekeurig moment het leasecontract kan beëindigen. Ook zullen steeds meer werknemers en bedrijven overstappen op elektrisch rijden. De verkoop van elektrische auto’s is in het eerste halfjaar van 2021 met 120 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Ook maken steeds meer bedrijven gebruik van deelauto’s. Zo heeft de Rabobank deelauto’s voor medewerkers die minder dan 20.000 zakelijke kilometers rijden.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten