Corona vergroot de noodzaak om in staat te zijn jezelf opnieuw uit te vinden als organisatie

Als we iets hebben geleerd het afgelopen jaar dan is het wel dat de wereld snel kan veranderen, en dat dat vervolgens impact heeft op organisaties. Waar het ene bedrijf de deuren moest sluiten, ging het andere juist door het dak.

Zo starten er iedere dag 1.400 nieuwe medewerkers bij techreus Amazon, maar zullen de winkelstraten na deze periode leger zijn dan ooit. Zowel Amazon als de winkelier voelen de noodzaak zichzelf opnieuw uit te vinden om met de nieuwe situatie overweg te kunnen. Een steeds meer gebruikte methode om innovatieve concepten te ontwikkelen is Design Thinking. We stelden Rik van der Wardt, eigenaar van DT Design Thinking, enkele vragen.

Wat is Design Thinking en waarom wordt deze werkwijze juist nu snel populairder?

Het is een manier van samenwerken waarmee je snel innovatieve oplossingen kunt neerzetten voor complexe vraagstukken. Het is daarmee dus een echte innovatiemethode. Design Thinking neemt de leefwereld van betrokkenen als uitgangspunt bij problemen, waardoor het een zeer mensgerichte werkwijze is. Het creatieve proces en het concept van snel ontwikkelen en feedback verzamelen spelen ook een grote rol.

In welke sectoren wordt Design Thinking toegepast?

Eigenlijk is Design Thinking in iedere sector toe te passen. Het maakt dus niet veel uit of je binnen een zorgorganisatie, een bank, of een NGO werkt. Wel is het van belang dat het type probleem dat je aan wilt pakken zich leent voor een aanpak met Design Thinking. Het is bijvoorbeeld van belang dat het probleem complex is (veel betrokken stakeholders), er nog geen oplossing is, en er bereidheid is binnen de organisatie om even de tijd te nemen voor de ontwikkeling van een innovatief concept. En vooral dat laatste is niet altijd even vanzelfsprekend omdat we als mensen graag snel in oplossingen schieten.

Blijft Design Thinking ook na de coronacrisis relevant?

De coronacrisis heeft het belang om in staat te zijn jezelf opnieuw uit te vinden duidelijk laten zien. En ook al is dit voorbeeld duidelijk en extreem; er zijn veel meer factoren die het belang innovatief te zijn essentieel maken. Zo zorgt technologie er in toenemende mate voor dat je als organisatie voortdurend jezelf opnieuw moet uitvinden. Ook trends als klimaatverandering, globalisering en urbanisering, of vergrijzing hebben een vergaande invloed op nagenoeg iedere organisatie. Ook na corona zal Design Thinking daarom een essentiële werkwijze blijven.

Hoe start je met Design Thinking?

Eigenlijk zijn er twee logische manieren om te starten met Design Thinking als organisatie. Je kunt iemand aantrekken die reeds ervaring heeft met de werkwijze, of je kunt er met een deel van het bedrijf een training in volgen. De aanpak die je kiest maakt niet zo veel uit, maar wat wel belangrijk is is dat je er met overtuiging voor gaat. Uiteindelijk leer je door te doen. Zo snel mogelijk starten en kijken hoe het voor jou kan werken levert uiteindelijk het snelst die innovatie waar je naar op zoek bent!

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten