Controles binnen transport tonen gebreken aan

Tijdens een grote controle van transportvoertuigen bleek onlangs dat merendeel daarvan met gebreken kampte. Van de 22 combinaties die door motoragenten van de A67 werden gehaald, bleek dat er 17 problemen hadden. Een aantal transporten moesten zelfs worden stilgelegd.

Er waren onder meer problemen met de remmen, APK, verkeerd gezekerde ladingen en er was ook sprake van overbelading. Ook was er veel sprake van problemen met de tachograaf en bleek dat veel chauffeurs zich niet aan de wettelijk verplichte rusttijden hebben gehouden.

Gebreken met het transport komen veel voor

Uit bovenstaande politiecontrole blijkt weer dat veel transportbedrijven zich niet aan de regels houden. Inmiddels is een digitale tachograaf verplicht voor veel transportvoertuigen. Zo weet men zeker dat de chauffeurs voldoende rusttijd nemen. Met een digitale tachograaf wordt alles automatisch geregistreerd. Denk bijvoorbeeld aan de rijtijden, rusttijden en zelfs de snelheden. Zo valt er veel beter te controleren of chauffeurs zich aan de regels houden.

Voor transportbedrijven is het vandaag de dag dus belangrijk om in het bezit te zijn van een digitale tachograaf die goed werkt. Op die manier loop je minder risico op boetes gedurende het transport.

Verplicht voor nieuwe vrachtwagens

Moderne vrachtwagens zijn standaard uitgerust met een digitale tachograaf. Voor moderne transportvoertuigen is een digitale tachograaf zelfs een verplichting. Belangrijk is dus dat een vrachtwagen altijd voorzien is van een werkende tachograaf. Als een transportbedrijf de regels overtreedt, dan staan hier strenge boetes op. Fraude met de data van een tachograaf levert voor de werkgever zelfs een boete van € 1.320 op. De chauffeur krijgt daarbovenop nog een boete van € 440. Als een chauffeur niet registreert dat hij begint met rijden, leidt dit tot een boete van € 220.

De digitale tachograaf leidt tot meer verkeersveiligheid

De digitale tachograaf leidt tot meer verkeersveiligheid. Als chauffeurs de regels aan hun laars lappen, kan dit namelijk tot ongelukken leiden. Neemt een chauffeur bijvoorbeeld niet genoeg rust, dan zal een chauffeur ook minder scherp zijn. Vandaar dat de verplichte rusttijden ingevoerd zijn. Zoals blijkt uit de in dit artikel genoemde politiecontrole, zijn er nog steeds veel gebreken met het transport. De tachografen van nu worden echter steeds slimmer, waardoor chauffeurs verplicht zijn om zich aan de regelgeving te houden.

Wanneer je zelf ook chauffeurs hebt rijden, dan is het geen slecht idee om over te stappen naar de digitale tachograaf. Ook voor bedrijven heeft dit namelijk voordelen. Zo is de kans op boetes bijvoorbeeld veel lager, omdat er minder kans is op foutieve data in de tachograaf.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten