Het is -20 °C in de vriescel van Coenen Boxmeer. Om die temperatuur constant te houden, zijn duurzame oplossingen toegepast, zoals goed geïsoleerde wanden en sluisdeuren, die ervoor zorgen dat de kou binnen blijft en de warmte buiten. Binnenkort liggen er zonnepanelen op het dak en de restwarmte uit de koel-vriesinstallatie wordt gebruikt om de kantoren, de emballagehal en de truckwash te verwarmen. Theo Coenen is geen traditionele transportondernemer. Hij wil zijn werk graag anders doen en vooral slimmer. De bouw van de ‘coolste toren van de regio’ is dan ook een technisch hoogstandje, waar vele nieuwe technieken samenkomen.
Opslag én transport
Opa Coenen richtte het transportbedrijf in 1934 op. In 2008 nam Theo Coenen (3e generatie) het familiebedrijf over. door aanhoudende groei startte hij in 2020 met de bouw van een volledig geautomatiseerd en gemechaniseerd hoogbouw koel- en vrieshuis met ruimte voor 28.000 palletplaatsen. In september 2022 werd door de 4e generatie Coenen de ‘coolste toren’ officieel geopend, zoals Coenen de hoogbouw zelf noemt. Theo: “We hebben nu alles onder één dak, zowel opslag als transport.” Coenen Boxmeer verzorgt de complete handling van vers- en diepvriesproducten; op- en overslag, voorraadbeheer, transport, orderpicking, displays, ompakken of verpakken, invriezen of juist ontdooien. Van vlees en kip voor keurslagers en poeliers tot vruchtensappen voor hotels. Van snacks, ijs, groente, banket en aardappelproducten voor supermarkten en groothandels tot mediterrane lekkernijen voor speciaalzaken.
Groene ‘fluisterstille’ trailers
Voor de distributie van de producten werkt het bedrijf met 40 eigen koel- en vrieswagens. Ook op de transportgebied kiest Theo voor duurzame oplossingen. Hij was de eerste in Europa die ging rijden met een volledig elektrische koeltrailer. Theo: “De koelmotor van een gemiddelde trailer- verbruikt snel al dertig liter diesel per dag. Onze trailer gebruikt geen druppel. Hij is fluisterstil en vrij van CO2 uitstoot en fijnstof. Iedere keer dat de vrachtwagen afremt, wordt er energie opgewekt en opgeslagen, zodat er constant voldoende stroom is.” Inmiddels rijdt Coenen Boxmeer met 15 volledig elektrische New Cool trailers.
Laden en lossen in binnenstad
En als je denkt dat Coenen Boxmeer met al die duurzame oplossingen duurder is dan een ander transportbedrijf, dan heb je het mis. Theo: “De investeringen in duurzaamheid betalen zich terug, doordat onze totale bedrijfsvoering energiezuiniger is. Daar merken onze relaties niets van in de kosten. Waar ze wel iets van merken, is dat ze bij ons opslag én transport onder één dak vinden, de garantie hebben van en constante temperatuur in onze vriescel én dat wij iedere locatie kunnen bereiken. Doordat de trailer geen dieselmotor heeft én fluisterstil is, mogen wij in iedere binnenstad komen.”
Langjarige samenwerkingen
De food-sector is de economische motor van regio Noordoost-Brabant. Coenen is trots om hier vanuit de hoofdvestiging in Haps en twee standplaatsen, in Boxtel en Apeldoorn, onderdeel van uit te maken. Met 95 medewerkers leveren zij producten door heel Europa. Slechts een klein team zit op kantoor en o.a. de planning. “Dan blijft het persoonlijk. Wij kennen al onze relaties en zij kennen ons. Dat houden we graag zo.” Dat blijkt ook wel uit de langjarige samenwerkingen die Coenen Boxmeer heeft. “We hebben langjarige samenwerkingen op basis van wederzijds vertrouwen. Onze afdeling continue verbeteren zorgt er samen met de klanten voor dat we het iedere dag een beetje slimmer doen.” Dat is pas echt ‘cool’.