CHE opent collegejaar met 1500 nieuwe studenten

Het collegejaar van de Christelijke Hogeschool Ede ging afgelopen donderdag officieel van start. De opening is dit jaar extra bijzonder voor studenten en medewerkers, omdat in het nieuwe hogeschooljaar ook letterlijk de collegezalen weer open gaan.

Per 30 augustus is voor het onderwijs de 1,5 meter maatregel vervallen en kunnen colleges weer op de hogeschool plaatsvinden. Daarmee is fysiek onderwijs op de CHE weer de norm geworden.

De CHE begint met ruim 5000 studenten aan een nieuw collegejaar; 1500 daarvan zijn eerstejaarsstudenten. De voorlopige instroom ligt daarmee, net als elders in het HBO, iets lager dan in 2020. Toen schreven een recordaantal studenten zich in bij de CHE-locaties in Ede en Dordrecht. CHE-bestuursvoorzitter Jan Hol opent vandaag het hogeschooljaar samen met werkveldpartners en relaties uit de sectoren zorg en welzijn, onderwijs, bedrijfsleven en openbaar bestuur. Vanwege de coronamaatregelen nog gedeeltelijk op locatie en gedeeltelijk online. Jan Hol: “Afgelopen anderhalf jaar was een veeleisende tijd, maar we hebben het welzijn en de tevredenheid van studenten weten vast te houden. Dat zien we ook terug in de studieresultaten over de laatste maanden.”

Lessen

Hol vervolgt: “In deze periode van online colleges en thuis studeren hebben we grote stappen gemaakt in de ontwikkeling van ons onderwijs. We hebben in hoog tempo ervaring opgedaan met digitaal en hybride onderwijs. Deze ervaring nemen we mee in de verdere ontwikkeling van onze opleidingen, waarin flexibiliteit steeds belangrijker wordt. Aan de andere kant creëerde het afstandsonderwijs ook een duidelijk gemis: persoonlijke ontmoeting geeft energie, kleur en diepgang aan je studie. Dat blijft, hoe dan ook, de kern van het onderwijs op de CHE. Het persoonlijk contact tussen studenten en docenten.”

Toekomstplannen

Aan het begin van dit seizoen presenteert de CHE ook haar plannen voor de komende zes jaar in het instellingsplan 2021- 2027. De CHE ziet flexibeler onderwijs, versterking van de professionele identiteit, een leven lang leren, uitbouw van het praktijk gebonden onderzoek én versterking van de bedrijfsvoering als belangrijke uitgangspunten in haar ontwikkelingsstrategie. Jan Hol: “Professionals die weten wie ze zijn en waar ze voor staan, voegen meer waarde toe aan hun organisaties. Zij zijn beter in staat om keuzes te maken in hun steeds complexere werkomgeving, van verpleeg- tot bedrijfskunde” Daarnaast richt de CHE zich op wendbaarder onderwijs door te werken aan nieuwe, flexibele onderwijsvormen waarin onderwijs, onderzoek en het werkveld elkaar steeds meer versterken. Dat geldt voor zowel vorm én inhoud. Wat de arbeidsmarkt van een (startende) professional vraagt, verandert steeds sneller. De band tussen de hogeschool en de sectoren waarvoor we opleiden wordt steeds belangrijker. Daarom investeert de CHE komende jaren in nog meer in leren in de praktijk.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten