BUVO Castings verlegt focus naar Green Mobility

Van fossiele brandstof verbruikende motoren naar accu’s in auto; van tanken bij een traditioneel tankstation naar laden aan de laadpaal in je straat; van auto naar elektrische fiets voor de middellange afstanden. De automotive markt verandert snel.

Toeleverancier BUVO Castings past zich daar in rap tempo op aan. Hun innovatieve en duurzame oplossingen op het gebied van aluminium hogedruk gieten blijken uitstekend toepasbaar in zoveel meer dan alleen een auto.
De automotive industrie vormt zo’n 80% van het klantenpakket van BUVO Castings. Het overige deel zit in de verwarmingsindustrie. “Met de elektrificatie van voertuigen is in de automotive branche een enorme transitie in gang gezet”, vertelt Sales Manager Roland Jakobs. “Bij BUVO Castings pakken we die elektrificatie in een bredere context op, onder de noemer Green Mobility. Wij kijken daarbij niet alleen naar de auto, maar ook naar andere elektrisch aangedreven voertuigen, zoals fietsen, stepjes of scooters. Daarnaast zijn onze aluminium gietdelen ook zeer geschikt voor toepassing in laadpalen, voor het opladen van diverse soorten voertuigen.”

Duurzaam, licht en hittebestendig: de perfecte mix

Aluminium is een duurzaam en lichtgewicht materiaal. Het kan oneindig gerecycled worden, zonder dat de kwaliteit afneemt. Aluminium is goed bestand tegen hoge temperaturen, waardoor het zeer geschikt is in de aandrijving van voertuigen. “Voor zowel elektrische auto’s als straks ook voor waterstof aangedreven auto’s is er een groeiende vraag naar behuizingen die elektronische componenten goed gekoeld kunnen houden”, legt directeur Bart Rouwette uit. “Elektrische auto’s hebben bovendien een flink gewicht, door de zware batterij die erin ligt. Om dat te compenseren wordt op andere plekken in de auto naar gewichtsbesparing gezocht. Ook daar bieden aluminium onderdelen een goede oplossing. Ze zijn licht en in vergelijking met kunststof veel duurzamer. In 2030 wordt in een auto derhalve bijna vier keer zoveel aluminium verwerkt dan in auto’s uit 2010.”

Mooie, nieuwe kansen

Roland Jakobs vult aan: “Waar Nederland in de traditionele automotive industrie een beperkte rol speelt, lopen we op het gebied van E-mobility veel meer voorop in de ontwikkelingen. Dat biedt ons, als innovatief bedrijf, mooie nieuwe kansen. BUVO Castings is vooral sterk in het vervaardigen van complexere aluminium gietdelen. Dat sluit goed aan bij de markt van E-mobility, waar er gewoon meer van ons product wordt gevraagd. Wij hebben potentiële klanten echt veel te bieden en kunnen hen verder helpen met hun vraagstukken rondom E-mobility. In 2022 zal BUVO dan ook actief de markt op gaan met onze slogan: “Die-casting for Green Mobility”

Bakermat voor innovatie

Ook de Brabantse regio waarin BUVO Castings is gevestigd is, met bedrijven als Light Year, DAF en Ebusco, een bakermat voor innovatieve ontwikkelingen op het gebied van E-mobility. “Kennisdeling en samenwerkingsverbanden brengen deze regio naar een steeds hoger niveau”, vertelt Bart Rouwette. “Wij werken ook veel samen met Hoge Scholen uit de Brainport Regio. Een collega geeft daar regelmatig gastcolleges en wij stellen elk jaar stageplekken ter beschikking. Het initiatief om in 2023 de Formule-E race naar de brainport regio, waar ook Helmond toe behoort, te halen, juichen wij natuurlijk ook van harte toe!”

Bedrijf als visitekaartje

Een ontwikkeling van geheel andere aard werd door de corona lockdowns in gang gezet. “Toen mochten we plotseling niemand meer ontvangen op ons mooie bedrijf”, vertelt Rouwette. “Voor de vrij conservatieve automotive industrie was het vóór 2020 ‘not done’ om een opdracht aan een leverancier te geven, zonder er ooit te zijn geweest. Niet alleen om de onderhandelingen face-to-face te doen, maar ook voor de verplichte, vaak uitgebreide audits. Je moet als bedrijf namelijk aan veel regels voldoen, voordat je een product mag leveren dat in een auto terecht komt. Ons bedrijf is ons visitekaartje: mensen die hier binnenlopen zijn altijd aangenaam verrast. Ze zien aan onze processen dat wij werkelijk anders zijn dan een standaard gieterij. Als dat fysieke kijkje in de keuken wegvalt, dan moet je andere manieren gaan bedenken.”

Audit op afstand

En dat deden ze bij BUVO Castings! Er is veel energie gestoken in digitale alternatieven voor de traditionele bezoeken en audits, waarin de bedrijfsprocessen goed in beeld worden gebracht. Er werd zelfs een audit gedaan die voor het grootste deel via face-time plaats vond. “Zo hebben we tijdens de lockdown periode een nieuwe klant gevonden, die ons een opdracht gaf, zonder ooit zelf in ons bedrijf te zijn geweest. En geloof me, dat is uniek in deze wereld”, vertelt Bart Rouwette met enige trots. “Als klanten daarvoor openstaan, dan kunnen wij dat voortaan prima faciliteren. Inmiddels is de nieuwe klant wel een keer echt bij ons geweest. En hij bevestigde uiteraard dat het beeld dat hij had gekregen, helemaal klopte met de werkelijkheid.”

Auteur: Dianne Huijskens

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten