De elektronische vrachtbrief (e-CMR) is aan een flinke opmars bezig in transport en logistiek. Nu sinds 2022 ook in Duitsland vrachtwagenchauffeurs zonder papieren documenten de weg op mogen, komt een papierloos wegtransport in Europa steeds dichterbij. In de proeftuin DALI (Data Science voor Logistieke Innovatie) van LCB, Midpoint Brabant, REWIN en BUas werkte het Brabantse Collect + Go aan de ontwikkeling van een aantal innovaties binnen haar e-CMR platform. Hans Togtema van Collect + Go en Bas Groot, projectleider DALI, vertellen over de voordelen van e-CMR en hoe bedrijven in de logistieke sector hiervan kunnen profiteren.
Tot nu toe was in Duitsland alleen de papieren vrachtbrief toegestaan. ‘Omdat veel logistieke goederenstromen via dit land lopen, is de officiële goedkeuring voor het gebruik van de e-CMR door Duitsland een enorm belangrijke stap’, zegt Hans Togtema van Collect + Go. ‘Deze is nu al in bijna alle Europese landen beschikbaar. Vanaf uiterlijk 2025 zijn alle lidstaten van de Europese Unie zelfs verplicht om de elektronische vrachtbrief te accepteren bij inspectie onderweg.’ Collect + Go is één van de door de Benelux overheden gecertificeerde aanbieders van digitale vrachtbrieven.
Flinke tijdwinst en meer inzicht
Volgens Hans biedt de digitale vrachtbrief tal van voordelen. ‘Bij papieren vrachtbrieven moet je data vaak in meerdere systemen handmatig invoeren. Dat kost niet alleen extra tijd, maar is ook foutgevoelig. Bij de elektronische vrachtbrief zijn deze extra handelingen niet meer nodig. Dat levert een flinke tijdwinst op bij de afhandeling van vrachten. En minder frustratie bij chauffeurs, want zij hebben een broertje dood aan administratie. Bovendien krijg je door deze slimme digitalisering ook een beter inzicht in waardevolle data. Zoals bijvoorbeeld de tijdsduur van de laad- en lostijden bij een distributiecentrum en de piek- en dalmomenten. Het gebruik van de e-CMR is ook duurzamer, omdat hele proces papierloos gaat. En als een zending niet volgens planning verloopt, krijgen de logistieke afdelingen automatisch een melding. Zij kunnen dan meteen in actie komen.’
Kostenbesparing
Een ander belangrijk voordeel is kostenbesparing. ‘De totale transactiekosten van een papieren CMR bedragen gemiddeld zo’n 4,50 euro per transactie voor producent, transporteur en ontvanger van de goederen. Door gebruik van de e-CMR kunnen deze transactiekosten binnen de keten naar verwachting met zo’n 90 procent worden verlaagd. Transporteurs en andere logistieke dienstverleners zien bovendien hun rendement hoger worden door een snellere transactie afhandeling. We kunnen e-CMR meestal binnen drie maanden implementeren in een organisatie.’
Kansen benutten
Ondanks de vele voordelen van e-CMR werken veel transporteurs in Brabant nog altijd met papieren vrachtbrieven. Volgens Bas Groot van DALI (Datascience voor Logistieke Innovatie) hebben veel van deze bedrijven koudwatervrees. ‘Ondernemers hebben het vaak druk met de dagelijkse gang van zaken in hun bedrijf en denken dat het een moeilijk proces is om met e-CMR aan de slag te gaan. Veranderingen in bedrijfsprocessen vragen natuurlijk een tijdsinvestering. Maar e-CMR biedt grote kansen voor logistieke bedrijven. Daarom biedt LCB logistieke ondernemers de gelegenheid om via een freemium versie laagdrempelig de werking en toegevoegde waarde van de e-CMR te ervaren. Meer informatie over de freemium e-CMR vind je hier https://www.lcb.nu/producten/details/?id=f137f353-5b6c-eb11-a812-0022489ab79b. Je kunt daarbij ondersteuning krijgen van hbo- of wo-studenten Logistiek en Supply Chain.’
Pilotproject BTT en syncreon
Een bedrijf dat die kansen zeker ziet en benut is BTT Multimodal Container Solutions in Tilburg. Sjoerd de Roover, manager engineering en IT, legt uit hoe zijn organisatie het heeft aangepakt : ‘Papieren documenten waren voor ons al langer een doorn in het oog. Al voor het DALI-project waren we met Collect + Go in contact over de mogelijkheden van de digitale vrachtbrief. De afgelopen jaren hebben we voor het verder digitaliseren van onze processen eerst een goede basis gelegd door het kernsysteem hiervoor klaar te maken. We hebben het terminal operatiesysteem vervangen en er nieuwe boardcomputers aan gekoppeld.”
“Vervolgens heb je ook een verlader nodig die hier vertrouwen in heeft en zijn digitale programma hiermee in lijn brengt. Dit pilotproject doen we samen met de internationale logistieke organisatie syncreon. Eind mei gaan we van start. Als het succesvol is, dan rollen we het uit naar meer verladers. Een bijkomend voordeel is dat we alle overige documenten die nodig zijn voor containervracht ook meteen digitaliseren.”
Ook Andre Opendorp, site director van het in Tilburg gevestigde syncreon, heeft alle vertrouwen in deze grote stap naar verdere digitalisering: ‘De hoofdreden voor syncreon om mee te doen is dat we beter inzicht willen krijgen in al onze ingaande stromen. Digitale vrachtbrieven maken dit mogelijk. We hoeven niet meer steeds documenten via e-mail heen en weer te sturen. Iedereen ziet altijd de laatst beschikbare versie. Ook krijgen we nog meer controle op de planning en kunnen we zo betere rapportages maken. Uiteindelijk levert dit een besparing in tijd en geld op. We beginnen klein, maar het is weer een volgende stap naar het verder automatiseren van onze processen.’
Meer weten of zelf ook aan de slag
Is jouw onderneming actief in Midden-Brabant en wil je meer weten over de elektronische vrachtbrief en het freemium aanbod om e-CMR in jullie organisatie te testen. Neem dan contact op met Twan van Lankveld, programmamanager Midpoint Brabant Smart Logistics, mail twanvanlankveld@midpointbrabant.nl, telefoon 0630050646.