Brabant Water maakt zichzelf in vroeg stadium zichtbaar onder kinderen

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met jezelf aan de jongere generatie te laten zien als werkgever, vinden ze bij Brabant Water. Met de hulp van stichting JINC geeft de leverancier van (drink)water daarom een kijkje in de keuken aan kinderen.

Inmiddels trekt het opleidingscentrum dat een aantal jaren geleden in huis werd gestart, vele scholieren per jaar naar Eindhoven.

Brabant Water wil kinderen al vroeg laten zien wat er te koop is op de arbeidsmarkt en sloot zich daarom aan bij een stichting die zich inzet voor gelijke kansen voor ieder kind. Die stichting heet JINC en binnen het programma maken kinderen kennis met allerlei beroepen en ontdekken ze welk werk bij een beroep hoort.

Stages en workshops

Brabant Water ziet graag gelijke kansen voor alle kinderen, ook de kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. Voor die kinderen bestaat JINC. Brabant Water besloot partner te worden en maakt nu bliksemstages mogelijk en houdt workshops solliciteren. Rick van Meerendonk, HR-business partner bij Brabant Water: “We schetsen een beeld van ons als werkgever en laten zien wat je hier voor uitdagend werk kan doen.”

Voeten in de modder

Leerlingen zien bij een bezoek aan de waterleverancier op de werkplaats zelfs een rij aansluitingen van huizen met fictieve meterkasten, waarop een waterleiding binnenkomt. “We laten zien wat de toevoer van water aan inspanning kost en dat je er soms letterlijk voor met je voeten in de modder moet staan. Wie bij een leiding wil komen, moet eerst een stuk graven. Een waterleiding ligt ongeveer een meter diep, het diepste van alle leidingen die er liggen. Het vraagt daarom fysiek wel wat van je.”

Man buiten met stenen

Gesloten leiding op druk

Het idee van Brabant Water is zo vroeg mogelijk blijven hangen in het hoofd van de kinderen. Van de Meerendonk: “Daarom laten we op de trainingsplaats het productie- en distributieproces zien. In de rij van fictieve wateraansluitingen die we hier hebben gerealiseerd, zien de kinderen ook een stuk gesloten leiding die op druk staat. Ze ervaren wat de consequentie is van een leiding die knapt en hoe een lek wordt gerepareerd.”

Tijdens de sollicitatietrainingen vertelt Brabant Water hoe je een goede eerste indruk maakt en hoe een sollicitatieproces eruitziet. “Leerlingen maken daarbij ook kennis met sociale codes, we bepreken hoe je je netjes gedraagt op de werkvloer en welke vragen je tijdens een sollicitatiegesprek kunt stellen. Dit jaar gaan we dat online met de kinderen doen.” Een ander project is ‘De baas van morgen’, waarbij een leerling één dag de directeur van Brabant Water mag zijn. “Over die invulling zijn we nog in overleg met elkaar.”

Opleidingscentrum

Een aantal jaren geleden merkten ze bij Brabant Water dat de toestroom van nieuwe monteurs stokte en dat bij een aantal van de eigen monteurs de pensioengerechtigde leeftijd naderde. Daarop werd het Opleidingscentrum Brabant Water opgericht, waarin deelnemers worden opgeleid tot eerste monteur gas-, water- en warmtedistributie. De leerlingen, met een gemiddelde leeftijd van 20 tot 30 jaar, komen vanuit heel het land naar Eindhoven. Het is een samenwerking met het Koning Willem I college uit Den Bosch. Zij verzorgen de theorie, Brabant Water de praktijk. “Landelijk was behoefte aan een goede opleiding, daarom hebben we destijds de handschoen gezamenlijk opgepakt. Waar we toen begonnen met tien deelnemers, zitten we nu jaarlijks op honderd tot honderdvijftig deelnemers.”

De leerlingen zijn veelal in dienst bij een aannemer of bij een collega waterbedrijf. Andere leerlingen komen via de GOA Infra Opleiding, van wie een aantal uiteindelijk ook aan de slag gaat bij Brabant Water. GOA faciliteert de BBL-opleiding en Brabant Water fungeert als leerbedrijf.

Netvlies van kinderen

De komende periode breidt Brabant Water de samenwerking met JINC verder uit. Door nu al op het netvlies bij kinderen te komen, kan het zomaar gebeuren dat diezelfde kinderen zich straks bij het opleidingscentrum melden, of stage willen komen lopen. “Maatschappelijke verantwoordelijkheid vinden we heel belangrijk. Dit is meer dan alleen arbeidsmarktcommunicatie. Kinderen, en daarmee toekomstige werknemers, verdienen gelijke kansen en dat is precies de reden dat we bij JINC zijn aangehaakt.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten