Brabant Water is ‘Beste werkgever voor jong talent in 2021′

Recruitmentbureau YoungCapital deed eind vorig jaar onderzoek naar de ervaringen van jongeren met werkgevers. Zaken als werving, training, arbeidsvoorwaarden en de manier waarop werkgevers binden en boeien werden onderzocht. Brabant Water kwam als ‘Beste werkgever voor jong talent in 2021’ uit de bus. Kirk den Otter, Manager klantcontact, was blij verrast met de award. Hij legt uit hoe Brabant Water in mensen investeert om ervoor te zorgen dat ze goed landen binnen de organisatie en het er naar hun zin hebben.

Contactcenter in eigen beheer

In het verleden besteedde Brabant Water een groot deel van het klantcontact uit aan een facilitair contactcenter. Sinds 2017 huurt de organisatie mensen in voor een contactcenter in eigen beheer. Kirk: ‘Omdat we als waterleverancier een monopolistische organisatie zijn, willen we het nóg beter doen dan andere bedrijven. Contactcenter medewerkers hebben rechtstreeks contact met de klant en zijn dus voor de kwaliteit van de dienstverlening heel erg belangrijk.’ Om een grote flexpool te vullen, doen twee uitzendbureaus de voorselectie. YoungCapital is daar één van. Brabant Water besteedt vervolgens zelf ook tijd aan werving en selectie om er zeker van te zijn dat de kwaliteiten van de mensen binnen de opgestelde profielen passen.

br water

Investeren in opleiding en training

Drinkwater is een eerste levensbehoefte en heeft een goed imago in Nederland. ‘We zijn een kwaliteitsbedrijf in zowel het product als de dienstverlening’, vertelt Kirk. Om de kwaliteit te waarborgen, meet Brabant Water dagelijks de bereikbaarheid, klanttevredenheid en het serviceniveau. Het contactcenter is als eerstelijns klantcontact een belangrijke spil. Daar komen vragen binnen over bijvoorbeeld verhuizingen, storingen en facturen. Dit betekent dat mensen breed opgeleid worden.

Kirk: ‘Als klant wil je aan de ene kant snel geholpen worden, maar je wilt ook goed geholpen worden. Daar investeren we veel in.’ Bij Brabant Water wordt niemand in het diepe gegooid. De organisatie investeert in een eigen opleiding en training, zodat nieuwe mensen de klant goed te woord kunnen staan. Daarnaast zijn er voldoende vraagbaken voor hen om op terug te kunnen vallen. Dit creëert binding en vertrouwen, omdat mensen het gevoel hebben er niet alleen voor te staan. ‘Zoals blijkt met succes, want de investering levert structureel een hoge klanttevredenheid op. En dat het loont, maakt het natuurlijk voor iedereen leuk.’

Bijna gelijke arbeidsvoorwaarden

De arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten en vaste medewerkers bij Brabant Water zijn bijna gelijk. Het enige verschil is dat er andere bedrijfsregelingen gelden, omdat uitzendkrachten niet bij Brabant Water in dienst zijn. ‘Een onderdeel van binden en boeien is dat we mensen vast aannemen uit de flexpool. Mensen die goed functioneren, kunnen doorstromen naar tweedelijns klantcontact of naar andere functies binnen ons bedrijf. Deze mensen doen gewoon mee met de interne sollicitatieprocedures’, aldus Kirk over de doorgroeimogelijkheden. Juist omdat er geïnvesteerd wordt in een volwaardige opleiding en training is dit mogelijk.

Trots op de award

Brabant Water is er trots op om als beste werkgever voor jong talent te zijn gekozen. De award bevestigt dat dit alles gezien en gewaardeerd wordt door de mensen. Kirk legt uit: ‘Waar wij volgens het onderzoek van YoungCapital onderscheidend op scoren, is het volgende:

• Ik heb het gevoel deel uit te maken van een team
• Ik vind het leuk om hier te werken
• Ik zal Brabant Water zeker aanbevelen
• Er heerst een goede sfeer
• Tevreden over het inwerktraject

Kortom: bij ons staat de mens centraal met veel persoonlijke aandacht en begeleiding. Als de medewerker goed in zijn vel zit, zorgt dit voor goede resultaten. Dat is de denkwijze binnen ons klant contactcenter.’

Auteur: Tamara van den Berge

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten