Bilfinger Tebodin zet in op vitaliteit en werkgeluk van medewerkers

In 2020 werden bij Bilfinger Tebodin, een advies- en ingenieursbureau voor de industrie, de beoordelingsgesprekken aan het einde van het jaar afgeschaft. Daarvoor in de plaats kwamen waarderingsgesprekken, gericht op het persoonlijk ontwikkelingsplan (PEP, Personal Empowerment Plan) dat medewerkers voor zichzelf hebben opgesteld. “Zelf de regie voeren over je eigen ontwikkeling en over wat jíj nodig hebt om met plezier je werk te kunnen doen, dát vinden wij bij Bilfinger Tebodin heel belangrijk”, aldus Pascalle van der Schoot.

Van ‘one size fits all’ naar individueel maatwerk

Pascalle is HR business partner voor de regio Zuidoost Nederland. Binnen de landelijke organisatie houdt zij zich bezig met gezondheid en vitaliteit van de ruim 800 medewerkers. “Het is zo waardevol dat leidinggevenden een gesprek voeren met medewerkers rondom hun eigen persoonlijke ontwikkelingswensen. En hen daarin stimuleren, coachen en inspireren. Voorheen kreeg iemand bijvoorbeeld een C-beoordeling, omdat hij zijn ‘werk naar behoren doet’. Daar hielden veel mensen toch een beetje een miskend gevoel aan over. Dat hebben we helemaal losgelaten. Het is niet langer meer ‘one size fits all’, maar veel meer individueel maatwerk. Wat heb jíj nodig om goed te kunnen functioneren en je werkplezier te verhogen? Voor de een zijn dat flexibele werktijden, een ander wil meer inhoudelijke uitdaging in zijn werk of heeft juist behoefte aan meer herstelmomenten. En hoewel we binnenkort ons officiële medewerkers tevredenheidsonderzoek gaan uitvoeren, heb ik zelf sterk het gevoel dat medewerkers zich nu veel meer gewaardeerd voelen.”

Zoveel meer dan die fruitschaal op de balie

Vitaliteit is een breed begrip en zoveel meer dan alleen gezond eten en sporten. Vorig jaar volgde Pascalle de opleiding tot vitaliteitsadviseur. “Het was voor mij echt een eyeopener dat wij als bedrijf eigenlijk al een heleboel dingen deden, die onder de noemer vitaliteit vallen: van een bedrijfsfitness regeling en een fietsenplan tot opleidingsmogelijkheden of een onboarding programma voor nieuwe collega’s. Maar ook het vieren van werkjubilea, onze jaarlijkse familiedag, meedoen aan sportevenementen of de flexibele werkurenregeling hebben allemaal met het thema vitaliteit te maken.”

Laten zien wat je als bedrijf aan vitaliteit doet

Al deze zaken en nieuwe dingen die ontwikkeld werden binnen dit thema, maakte Pascalle inzichtelijk via een speciale vitaliteit intranetpagina voor medewerkers. “Hierdoor zijn onze mensen zich veel meer bewust geworden van wat er allemaal mogelijk is en wat wij als bedrijf allemaal aanbieden. We hebben we dit jaar bijvoorbeeld veel meer aanmeldingen voor het periodiek medisch-fysisch onderzoek dan twee jaar geleden. Daarbij kunnen mensen nu ook een gesprek met een vitaliteitscoach aanvragen. Ook als je tegen je pensioen aanzit en je niet meer direct de ambitie hebt om verder door te groeien, zijn er nog tal van dingen mogelijk waardoor jij de laatste jaren nog met veel plezier en energie naar je werk komt. Je moet je alleen zelf goed afvragen wat jouw werkgeluk kan verhogen. Stel je geen vragen, dan verandert er ook niets.”

Zelf verantwoording nemen voor je groei

Dat ervoer Pascalle zelf aan den lijve toen ze voor het eerst van de opleiding voor vitaliteitsadviseur hoorde. “Ik maakte voor mezelf de aanname dat het bedrijf zoiets toch niet zou betalen. Maar ik heb het wél gevraagd en mijn verzoek werd gehonoreerd! Ik vind het geweldig dat Bilfinger Tebodin hiervoor openstaat. Het is echt een verrijking van mijn baan geworden, ook omdat het zich op landelijk niveau afspeelt en ik bij alle vestigingen kom. Zo organiseer ik bijvoorbeeld sessies in groepjes van 6 medewerkers, aan de hand van werkplezierkaartjes. Of trekken we tijdens vergaderingen een fitnesskaartje, waarop staat hoe we de komende minuut even kunnen bewegen. Ik had altijd al een leuke job hier, maar ik ga nu met nóg meer plezier naar mijn werk!”

Auteur: Dianne Huijskens

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten