Alleen al op het civiele gedeelte werken ruim 1.100 medewerkers aan het onderhoud van vliegtuigen en helikopters Tel daar nog eens 200 studenten/onderwijspersoneel bij op en je ziet een terrein waar dagelijks sprake is van een enorme bedrijvigheid. Merken ze bij Aviolanda dan niets van de gevolgen van de coronacrisis? Dat wel, vertelt Heijmans. “De civiele luchtvaart is in een complete crisis terechtgekomen. Ga je minder vliegen, dan pleeg je vanzelf minder onderhoud aan vliegtuigen.”
Herstel na corona
Oudere vliegtuigen worden sneller definitief uit gefaseerd. Heijmans constateert minder onderhoudsbehoefte, tegenover een veel grotere parkeerbehoefte. Het jaar 2021 en de komende jaren ziet hij desondanks met vertrouwen tegemoet. “Zodra we weer kunnen gaan vliegen, herstelt deze markt zich snel.”
Aviolanda fungeert als het management van het bedrijventerrein. Wil een partij zoals Aeronamic, Fokker Techniek, 4Repair of Robin Radar uitbreiden, dan speelt Aviolanda op die behoefte in door b.v. een nieuwe hangaar te ontwikkelen en exploiteren.
Innoveren
Ook als het gaat om innovatie, ziet Heijmans als directeur van Aviolanda een aanjagersrol weggelegd voor het bedrijventerrein. Dat gebeurt onder andere met field labs waar ze op dit moment onderzoek doen naar composiet onderhoud van vliegtuigen. “Dit soort onderhoud staat nog in de kinderschoenen.” Andere nieuwe ontwikkeling is de toepassing van drones. In samenwerking met het mbo-onderwijs van Curio en met Avans Hogeschool werd in 2019 het Dutch Drone Centre geopend. Ook het inspecteren van vliegtuigen met behulp van drones wordt steeds meer onderdeel van de onderhoudscyclus.
Heijmans ziet de civiele en militaire onderhoudstak steeds verder naar elkaar toe groeien. Het moment dat de Joint Strike Fighter F-35 voor Nederland ging vliegen, bracht ook onderhoudscontracten met zich mee voor de private bedrijven die op Aviolanda voor de militaire tak werken. “Behalve voor Nederland mogen we voor partner landen van het JSF-project het onderhoud aan militaire componenten uitvoeren. Defensie is een heel andere soort marktspeler, desondanks werken we veel met elkaar samen.”
Nederland bevindt zich weliswaar in de coronacrisis, het parkeerterrein van Aviolanda stroomt iedere dag vol met geparkeerde auto’s van medewerkers. De militaire productie blijft bestaan, natuurlijk volgens de corona-maatregelen. “Doordat de militaire tak doorgaat, dempen we de negatieve effecten. Maar onze bedrijven die specifiek werken voor de civiele kant, worden hard geraakt.”
Groei in West-Brabant
Aviolanda is voor groei afhankelijk van de instroom van vliegtuig technisch personeel. Op het terrein van Aviolanda leidt Curio vliegtuigtechnici op, de KMSL leidt in het militaire gedeelte o.a. piloten, vliegtuigtechnici en brandweermensen op. Heijmans: “Hiermee leveren we een significante bijdrage aan de groei van welvaart en werkgelegenheid in West-Brabant. We zijn blij met de gemeente Woensdrecht, de provincie Noord-Brabant en Fokker Technology Holding als aandeelhouders, want samen staan we voor een belangrijke publieke opgave. Weliswaar temporiseert corona sommige ontwikkelingen, onze strategie blijft onaangetast. We letten op de kosten, blijven innoveren en investeren in de toekomst. Straks vliegen alle geparkeerde vliegtuigen ineens weer. In China is de binnenlandse vliegmarkt een klein jaar na het begin van de coronacrisis alweer hersteld.”
Auteur: Carline Klijn – van Best